In Memoriam Kennedy Kaminju Kariuki 05/11/1988- 28/12/2023

Op 30 december ontvingen wij het droevige bericht dat onze Keniaanse collega Kennedy Kaminju Kariuki op 28 december 2023 in het NW ziekenhuis in Nairobi op 35-jarige leeftijd is overleden aan orgaan- en hartfalen. Kennedy was promovendus bij het Instituut voor Milieuwetenschappen, Universiteit Leiden (CML).

Kennedy werd begeleid door prof. Geert de Snoo, prof. Hans de Iongh en dr. Laura Bertola die allen erg geschokt zijn door dit nieuws.

Kennedy werd geboren op 5 november 1988 in Kericho, Kenia. Na zijn lagere en secundaire opleiding in Kenia werd hij in 2018 aangenomen voor een Master ‘ Biology 'Biodiversity Conservation and Restoration' aan de Universiteit Antwerpen, via een Mastermind-beurs van de Vlaamse overheid.

Tijdens zijn masterstudie volgde Kennedy gedurende twee jaar verplichte vakken, keuzevakken, twee stages en een onderzoeksproject. Zijn onderzoeksproject ging over mens-dier conflicten in de Meru Conservation Area (MCA) in Kenia.

Kennedy onderscheidde zich met een uitzonderlijk goed voorbereid project over de ecologie en het behoud van de Afrikaanse leeuw (Panthera leo) in het Meru Conservation Area (MCA), Kenia. In 2020 behaalde Kennedy zijn masterdiploma aan de Universiteit Antwerpen.

In 2022 werd hij aangenomen voor een PhD-onderzoek naar 'Implications of translocating lions into the Meru Conservation area as a human-wildlife management tool' aan de Universiteit Leiden.

Kennedy bezocht in januari 2023 het CML in Leiden en werkte aan verschillende publicaties over conflicten tussen mens en leeuw rond het Meru National Park in Kenia.

Kennedy had een zeer zachtaardige persoonlijkheid en hij was ook erg loyaal in zijn vriendschappen en collega’s in samenwerkings projecten. Een van zijn grote passies was het filmen van de Afrikaanse natuur en hij maakte verschillende natuurdocumentaires over de Afrikaanse natuur. Hij was een fellow van African Conservation Voices en een ontdekkingsreiziger van National Geographic.

We zullen Kennedy herinneren als een zeer gepassioneerde Afrikaanse natuurbeschermer en veelbelovende wetenschapper, die mogelijk een inspiratiebron is voor veel jonge Afrikaanse studenten. Rust in vrede Kennedy.

​Om de familie van Kennedy te steunen in de kosten van de begrafenis en de medische kosten, zijn vrienden en collega's een inzamelingsactie gestart. Als u een bijdrage wilt leveren, kunt u toegang krijgen via deze link.