Hoe effectief is de motivatie-motor? Anna van Duijvenvoorde onderzoekt het met een NRO-subsdie
Ontwikkelingspsycholoog Anna van Duijvenvoorde heeft met haar team een subsidie gekregen van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) voor onderzoek naar de motivatie-motor. Met behulp van dit zelfreflectie-instrument kunnen docenten welzijn, motivatie en het leren van studenten bevorderen.
Anna van Duijvenvoorde: 'Door te investeren in het welzijn en de motivatie van studenten, creëren we een omgeving waarin zowel docenten als studenten optimaal floreren.'
Met de motivatie-motor evalueren docenten in hoeverre hun onderwijspraktijk voldoet aan de principes van autonomie, competentie en verbondenheid die de motivatie van studenten stimuleren. Dit nieuwe onderzoek beoogt de effectiviteit en werkzame factoren van de motivatie-motor te onderzoeken.
Anna van Duijvenvoorde is mede-aanvrager samen met Anne-Wil Kramer van het team UvA, Peter Verkoeijen/Lottie Raaijmakers van Avans hogescholen (HBO) en Marjanne Hagendoorn van Landstede (MBO). Het onderzoeksvoorstel is gehonoreerd binnen de NRO-subsidieronde Kleinschalig onderzoek naar duurzame aanpakken MBO en HO.
Welzijn, motivatie en leren van studenten bevorderen met de motivatie-motor'