Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Psychologie

Hoe maken we ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Innovatieve en toekomstbestendige onderwijsmethoden, daar ging de tiende Leiden Teachers' Academy Education Conference op 5 juni over. Hard nodig in tijden van bezuinigingen, toenemende eisen, het gebruik van generatieve AI en groeiende onzekerheid over de toekomst van hoger onderwijs.

Ruim honderd universitair docenten kwamen bij elkaar voor workshops en om samen te praten over het geven van onderwijs. ‘Het zijn geen makkelijke tijden’, gaf rector Hester Bijl aan in een video die ze voor de docenten had opgenomen. ‘En juist daarom is het nog zinvoller om op dit soort momenten samen te komen.’ De conferentie is volgens de rector een kans om even stil te staan en kritisch en creatief na te denken over hoe onderwijs toekomstbestendig is te maken.

Spel

In haar keynote sprak Sybille Lammes, hoogleraar Nieuwe Media en Digitale Cultuur over de mogelijkheid van speelse hulpmiddelen voor radicale veranderingen in onderwijsmethoden. Zo gebruikt ze zelf wel eens Minecraft om te reflecteren op het verleden. Ook rollenspellen worden in het klaslokaal gebruikt. Spel is een krachtige culturele kracht en kan begrip van onderwijs en de praktijk ervan veranderen. Het zet zowel studenten als docenten aan het denken en bevordert creativiteit, samenwerking en speculatief denken.

Nadat Lammes uitlegde hoe er naar spel wordt gekeken door de tijd heen, is het tijd voor wat stellingen. Geheel in stijl met het thema van haar presentatie, wordt met een bingomolen en lootjes bepaald wie reageert op de stellingen.

Over de Leiden Teachers’ Academy Education Conference

De conferentie is een jaarlijks evenement georganiseerd door de Leiden Teachers' Academy (LTA). De LTA is in 2014 gelanceerd om toptalenten in het onderwijs te belonen en onderwijsvernieuwing te stimuleren. Docenten die zijn geselecteerd als Teaching Fellows worden lid van de Academy en krijgen een beurs voor onderwijsvernieuwingsprojecten. De LTA bestaat momenteel uit 25 teaching fellows. Het onderwijsfestival is dit jaar georganiseerd door LTA-leden Anja van der Voort en Aris Politopoulos.

Bezoekers van de conferentie aan het woord

Max van Duijn

Max van Duijn, Universitair docent bij Media Technology
‘Bij het thema van deze dag, safe guarding and futureproofing higher education, denk ik aan twee verschillende dingen. Bij het eerste denk ik aan het beschermen tegen onwenselijke invloeden, zoals de druk waaronder de academische wereld momenteel staat: politieke druk, financiële druk en werkdruk. Een andere bedreiging is kunstmatige intelligentie en de manier waarop dat onderwijs op zijn kop zet.

Future proofing gaat over het meegaan met de tijd. Daar ben ik zelf veel mee. Een van de vakken die ik geef, is Orientation Artificial Intelligence, een basisvak voor studenten Data Science en Artifical Intelligence. Het doel van dat vak is om studenten breder te ontwikkelen, waarin we vragen stellen als: wat is kunstmatige intelligentie? Waarom is het belangrijk? Hoe kan je zorgen dat mensen en machines op een bepaalde manier met elkaar verbonden zijn? Dat ze doen waar ze goed in zijn. Wij proberen studenten op te leiden voor het veld op een manier waar wij echt achter staan.’

Alette Vonk

Alette Vonk, Universitair docent bij het Instituut voor geschiedenis
‘Ik vind het heel leuk om hier te zijn, omdat je nadenkt over het onderwijs dat je geeft en hoe je dat kan verbeteren. Ik geef les binnen de minor Internationaal en Intercultureel Management en wij moeten van een lintminor (een minor verspreid over het jaar, red.) naar een minor binnen één semester. We moeten dus enorm vernieuwen, want er zit opbouw in de minor. Hoe krijgen wat dat gecomprimeerd tot één semester. Dat is een uitdaging en daarom is het belangrijk om open te staan voor verschillende manieren van onderwijs.

Ik ga straks naar de workshop over veldwerk, want naast theoretische vakken is onze minor ook heel praktisch. Studenten moeten een opdracht doen voor een bedrijf, organisatie of vereniging in Nederland. Ik ben benieuwd of ik nog nieuwe ideeën krijg.’

Michael Meffert

Michael Meffert, Universitair docent bij Politieke Wetenschappen
‘Ik ben hier gekomen om nieuwe ideeën op te doen en lessen nog interessanter te maken voor studenten. Ik kom net uit de workshop over de carrouselmethode. Daarbij zijn er een aantal opdrachten en taken die elkaar afwisselen. De studenten doen al deze opdrachten, maar ze doen ze niet allemaal op hetzelfde moment tijdens het vak.

Ik vind dit heel interessant, maar het probleem is om zo’n idee te implementeren in een vak dat een meer traditionele opzet volgt. Dat vraagt om aanpassingen. Het zal even duren voordat ik heb uitgevonden hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.