Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Selecteer eenheid
Je ziet nu alleen algemene informatie. Selecteer je organisatie om ook informatie te zien over jouw faculteit.

Academische kennis inzetten in de echte wereld met het FSW Changemakers Lab

In de Changemakers Lab-cursus ontdekten psychologiestudenten Diana Shalkivska en Anna Rytirova wat er gebeurt als academische kennis samenkomt met de complexiteit van de echte wereld.

‘Toen we ruwe data moesten analyseren, wisten we niet waar we moesten beginnen’, zegt Anna, tweedejaarsstudent in de internationale bacheloropleiding Psychologie. ‘Het is zo anders dan tentamens statistiek waar alles voorgekauwd wordt. Maar dat maakte dit juist zo waardevol.’ Samen met medestudente Diana nam Anna deel aan Changemakers Lab, een Honours cursus die studenten uitdaagt om academische kennis toe te passen op een probleem uit de echte wereld. Hun focus op de toegang tot betaalbaar en gezond voedsel op de campus leidde tot een origineel onderzoek waarbij meer dan 100 medestudenten betrokken waren.

Studentgestuurd leren en eigenaarschap

‘Dit was zeker de meest praktijkgerichte ervaring die ik op de universiteit heb gehad,’ zegt Anna. ‘We waren volledig verantwoordelijk voor elke stap. Dat was in het begin eng, maar het gaf wel het gevoel dat we echt aan het leren waren.’ De cursus gebruikt een open structuur die de autonomie van studenten aanmoedigt. Er zijn geen college’s of stappenplannen - studenten bepalen hun doelen, delen hun tijd in en passen zich aan nieuwe uitdagingen aan. ‘Het was erg nieuw voor ons,’ zegt Anna. ‘We moesten accepteren dat we zouden leren met vallen en opstaan.’ Diana voegt eraan toe: ‘We pasten ons werk aan andere vakken en deadlines aan, wat het project beheersbaar en leuker maakte.’

‘We moesten accepteren dat we zouden leren met vallen en opstaan.’

De kloof tussen theorie en praktijk overbruggen

‘Voor ons onderzoek moeten from scratch een enquête ontwerpen,’ zegt Diana. ‘Dat betekende dat we moesten leren hoe we duidelijke, inclusieve vragen moesten stellen, het project effectief moesten promoten en de resultaten moesten analyseren aan de hand van echte gegevens.’ In het Changemakers lab leerden de studenten bestaande kennis op nieuwe manieren te gebruiken, terwijl ze ook lacunes identificeerden en opvulden. ‘We zijn honours studenten met goede cijfers,’ merkt Anna op. ‘Maar al werkend aan dit project ontdekten we hoeveel we nog moesten leren.’

Formatieve coaching

Tijdens het project werden Anna en Diana gecoacht door Annelies van Bentum, coördinator van het Honours programma. Anna: ‘Ze bood begeleiding en inzicht in het facultaire systeem, wat essentieel was bij het benaderen van medewerkers of potentiële gastsprekers. Maar ze gaf ons geen pasklare antwoorden.’ Diana voegt toe: ‘We konden zelf het tempo bepalen en alleen samenkomen als we feedback nodig hadden. De bijeenkomsten waren doelgericht en gaven ons de ruimte om na te denken.’

‘Het besef dat wij degenen waren met de kennis gaf me echt vertrouwen’

Eindpresentatie

Hun eindpresentatie aan leden van de faculteitsraad en medestudenten vormde het hoogtepunt van hun project. ‘Het was erg spannend,’ herinnert Anna zich, ‘maar ik realiseerde me dat wij degenen waren met de kennis. Dat gaf me echt vertrouwen.’ Diana geeft aan dat dit vak haar relatie met theoretische vakken heeft veranderd: ‘Nu begrijp ik hoe onderzoek en statistiek gebruikt kunnen worden om het verschil te maken. Dat geeft het werk meer betekenis.’

Lessen voor cursusontwerp

In het Changemakers Lab komen de belangrijkste principes van leren in de praktijk samen: actieve betrokkenheid, eigen verantwoordelijkheid, iteratief leren en relevantie voor de echte wereld. Het laat zien hoe studenten intellectueel en persoonlijk kunnen groeien als ze worden uitgedaagd om verder te gaan dan de traditionele cursusstructuren. ‘Dit vak zal me altijd bijblijven,’ zegt Anna. ‘Omdat we alles zelf moesten ontdekken en uitvoeren, werd het resultaat écht van ons.’

Geïnteresseerd in ervaringsgericht onderwijs bij het Honours College? Neem contact op met cursusontwerper Sangar Paykhar: s.paykhar@fsw.leidenuniv.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.