
Vooroplopen in innovatie met AI: in gesprek met Julian van der Kraats
Overal in de universiteit ontstaan activiteiten en trajecten rondom Artificial Intelligence (AI). In onderzoek bijvoorbeeld, bij SAILS. Voor werknemers, in workshops en co-creatielabs. Julian van der Kraats is als kwartiermaker AI bij het ISSC betrokken bij allerlei AI-ontwikkelingen.

Innovatie en samenwerkingen
'Op dit moment', vertelt Julian, 'loopt Universiteit Leiden met AI-ontwikkelingen en -activiteiten voor op andere universiteiten. Universiteit Leiden heeft als enige een platform waarop docenten en onderwijsondersteuners didactisch verantwoorde chatbots kunnen maken en beheren. Andere universiteiten hebben interessante pilots, maar niets zoals bij ons. Met hun AI-pioniers delen we kennis en ervaring. Daarnaast zijn er landelijke initiatieven waarbij we zijn aangesloten, zoals SURF en Npuls.' Vanuit het strategisch plan is er veel aandacht en inzet op innovatie in onderwijs. 'De onderwijswereld verandert en onze kennisgerichte omgeving biedt veel kansen om hierin voorop te lopen.'
Enthousiaste studenten
Julian wil studenten, docenten en onderzoekers bij elkaar brengen om samen te werken. Om bijvoorbeeld theorieën te toetsen over AI-mens-interactie. Of om samen te leren over hoe we AI met behulp van AI kunnen vormgeven, in een build your own bot college. De link tussen studenten, docenten en wetenschappers is cruciaal, zo meent Julian. 'Als brede universiteit hebben wij al zoveel kennis in huis. Denk aan het LIACS en aan onze AI & Data Science-opleidingen, maar ook filosofie, pedagogiek, psychologie etc. Studenten van verschillende studies zijn betrokken en erg geïnteresseerd. Ze staan in de rij om mee te doen.'
Experimenteren met LUCA in pilots
Het platform LUCA (Leiden University Cognitive Agent) maakt veilig experimenteren met AI mogelijk. Op dit platform maak je met didactisch verantwoorde templates gemakkelijk chatbots, als docent kun je geanonimiseerd zien hoe de studenten de chatbots gebruiken. De code die de universiteit ervoor gebruikt is al eerder door de Universiteit van Sydney ontwikkeld. Julian vertelt: 'Bij de faculteit Governance and Global Affairs is er een bijlesbot voor de opleiding Administrative Ethics. Die helpt studenten met verduidelijken van complexe inhoud. En de chatbot voor Klinische Psychologie is ook indrukwekkend: daarmee oefenen studenten gesprekken met "depressieve patiënten". De prompts voor deze chatbots ontwikkelen we samen met vakinhoudelijke experts. Ook bij de rechtenfaculteit werken we aan bots die aan de hand van open vragen na kunnen gaan of de student de lesstof goed heeft begrepen. En bij Geesteswetenschappen lopen meerdere, verschillende pilots.'
Veilig georganiseerd
Hoe pakken we dat dan veilig aan? 'De rol van ISSC is wat veranderd' vertelt Julian. 'Voorheen waren we vooral een partner voor beheer, nu zijn we ook meer innovatief bezig en letten we erop dat zaken veilig en kosteneffectief worden georganiseerd.' Binnen dat Expertisecentrum heeft hij de rol van Product Owner en sinds kort dus ook van kwartiermaker AI. Met Domein Informatiemanager Onderwijs Patrick Klaassen werkt hij aan een veilig platform voor AI. Dat draait op de eigen cloud-diensten van Microsoft Azure, waarbinnen de data van LUCA veilig blijft opgeslagen.
Dwars door de universiteit
'Met pilots en testen proberen we iedereen te betrekken en enthousiasmeren. Het onderwijsinnovatiecentrum LLInC helpt ons daarbij met evaluaties. Ook nemen zij het voortouw op gebied van onderwerpen zoals AI literacy, oftewel bekendheid met AI. Faculteiten werken mee vanuit hun streven naar didactische innovatie. In een werkgroep met mijn collega’s van LLInC, Informatiemanagement (IM), de directie Strategie en Academische Zaken (SAZ) en vertegenwoordigers van het Privacy en het Security Office werk ik momenteel aan beleid voor AI-gebruik en compliance in onze universiteit. De hoofdlijnen hiervoor zetten we op dit moment in elkaar. Uitgangspunt hierbij is de Europese AI Act. Heldere richtlijnen, vanuit een breed perspectief' vindt Julian. Goed nieuws daarbij: inmiddels is Ella Akin gestart bij LLInC als AI and Education Officer. Zij is bij uitstek de contactpersoon voor allerlei onderwerpen gerelateerd aan AI en onderwijs.