
Van klaslokaal naar kustlijn: natuurgericht leren in het Honours College
In de Honours College cursus 'Climate, Sustainability and Wellbeing' doen studenten meer dan alleen in een collegezaal zitten. Ze worden aangemoedigd om klimaat- en duurzaamheidsthema's te verkennen door deze te koppelen aan persoonlijke ervaringen midden in de natuur.
Jelle Buijs, docent van de cursus, deed deze zomer samen met een groep Honours-studenten mee aan Waddenlab, een zomercursus aan boord van een zeilschip op de Waddenzee. Het thema van de zomercursus was Maak de Waddenzee weer gezond. ‘We bevonden ons op een zeilschip en moesten zelf zeilen, dus flink aan de slag met touwen en dat soort dingen’, vertelt Jelle. ‘De omgeving en de manier van leren waren inspirerend. De zee was ons leslokaal en de studenten leerden in de natuur via niet-traditionele methoden.’
Leren met de natuur en de tijd
Dit sluit perfect aan bij Buijs' onderwijs tijdens het academische jaar. In zijn Honours-cursus Climate, Sustainability and Wellbeing nemen studenten deel aan excursies in de natuur, waarbij mindfulness en reflectie centraal staan. ‘We proberen opnieuw verbinding te maken met de natuur, er deel van uit te maken op een meer fysieke manier’, legt hij uit.
Het tempo omlaag
Elke sessie van zijn cursus begint met een moment van stilte, gevolgd door een check-in: hoe voelt iedereen zich op dit moment? 'Soms heb je het zo druk. Het tempo op de universiteit kan behoorlijk hoog liggen. Daarom waarderen veel studenten en medewerkers het om even de tijd te nemen om te vertragen en stilte te vinden.'
Tijd nodig
Sommige studenten hebben tijd nodig om zich aan te passen. ‘Elke student is anders. Er zijn er duidelijk een paar die even moeten wennen, omdat het heel anders is dan hoe ze normaal gesproken les krijgen. Maar over het algemeen merk ik dat veel studenten heel open staan voor dit soort oefeningen en er ook erg in geïnteresseerd zijn.’
Quote: ‘Veel studenten vinden het fijn om even te vertragen en stilte te vinden.’
Klimaatverandering als meer dan biofysische wetenschap
De cursus richt zich op klimaatverandering en duurzaamheid, niet alleen als wetenschappelijke, maar ook als sociale en menselijke kwesties. ‘Veel onderzoek en onderwijs over klimaatverandering is exacte wetenschap, wat erg belangrijk is. Maar als je alléén daarnaar kijkt, mis je veel’, zegt Buijs. 'In onze cursus kijken we naar de sociale en menselijke dimensies, zoals wereldbeelden, waarden, systemen, emoties, machtsverhoudingen en bestuurssystemen.'
Leren van en met anderen
In Climate, Sustainability and Wellbeing werken studenten in kleine groepen en maken ze podcasts en presentaties over een gekozen onderwerp. ‘Ze worden in een groep geplaatst met studenten uit verschillende disciplines en benaderen een onderwerp vanuit een bepaalde theoretische invalshoek. Het gaat er echt om dat we onze eigen discipline overstijgen en van en met anderen leren.’
Ruimte om dingen anders te doen
‘Het Honours College biedt ruimte voor andere vormen van onderwijs’, zegt Buijs. ‘We zijn niet alleen maar een verlengstuk van het reguliere bacheloronderwijs. We geven onderwijs op een andere manier; niet per se beter of slechter, maar anders.’