Meeting Point biedt luisterend oor aan Caribisch Nederlandse studenten in Leiden

Het Meeting Point van SOZ organiseerde op 1 oktober samen met de Hogeschool Leiden, een ‘Warm Welcome', speciaal voor eerstejaarsstudenten uit Caribisch Nederland. Een groep van tweeëntwintig studenten was aanwezig. Naast een interactieve sessie met ouderejaarsstudenten, was er een spel waarbij studenten kennis konden maken met elkaar. Het hoogtepunt van de middag was de presentatie van Care. Dat heeft ertoe geleid dat aan het eind van de middag een aantal studenten zich vrijwillig hebben aangemeld om samen met het organisatieteam te werken aan een community voor Caribisch Nederlandse studenten in Leiden.

Naast vluchtelingstudenten, heeft ook deze doelgroep net dat extra steuntje in de rug nodig, zo blijkt uit het rapport van de Nationale Ombudsman over studiesucces van Caribische studenten. Om dit bereiken heeft het Meeting Point de samenwerking opgezocht met Sheratee Marlin, studentendecaan aan de Hogeschool Leiden, die namens haar organisatie ook gehoor wil geven aan deze oproep. Daarom gaan de Hogeschool Leiden en de Universiteit Leiden een samenwerking aan waarbij Caribisch Nederlandse studenten zichtbaarder zijn en structureel worden ondersteund en begeleid.

'Dit is precies wat ik nodig had'

“Dit is precies wat ik nodig had”, aldus Jennike-mar Soleana, derdejaarsstudent Psychologie aan de Universiteit in Leiden, “technisch gezien ben ik hier drie jaar, maar sociaal gezien slechts acht maanden.” Het heeft hem veel moeite gekost om contact te maken met andere studenten en de coronacrisis deed daar een schepje boven op. “Het blijft daarom belangrijk om je doel voor ogen te houden en contact durft te maken”, zegt hij. “Dat je Nederlands durft te spreken, ook al kan je het nog niet zo goed. Als je geen vragen stelt, geen hulp vraagt, weet men ook niet wat je nodig hebt.”

Leiden Caribbean Community

De bijeenkomst werd afgesloten met een brainstormsessie waarin naar een naam werd gezocht voor de Caribisch Nederlandse studenten in Leiden. Enthousiastelingen die door de presentatie van Care (een voorbeeld van best practice community building van de Haagse Hogeschool) waren geïnspireerd, konden zich meteen aanmelden voor de op te richten focusgroep in Leiden. Leiden Caribbean Community kwam als een van de favorieten uit de bus, waar we het komende jaar meer van zullen horen.

Wil je meer te weten komen over dit project? Neem contact op met het Meeting Point via de mail of telefonisch via 071-5273597.