Cursus

2311 ES Leiden
Zaal

Wat?
Een cursus voor juristen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken bij het vormgeven van hun eigen empirisch onderzoek.

Voor wie?
Het ELS Atelier is onderdeel van de promovendi-opleiding, maar staat open voor alle onderzoekers en docenten van Leiden Law School.

Interesse?
We trappen af op vrijdag 15 september met een vrijblijvende oriëntatiebijeenkomst (15.00-17.00) in B025.

Opzet
De hoorcolleges en workshops vinden verspreid over het collegejaar 2023-2024 plaats. Je kunt ook alleen de hoorcolleges volgen. Kom naar de oriëntatiebijeenkomst om vrijblijvend te verkennen of deze cursus iets voor je is. Je kunt je ook gelijk registreren voor de cursus via dit formulier.

Voertaal

Vragen?
Stel je vragen via elslab@law.leidenuniv.nl

Inhoud cursus

Er wordt steeds meer empirisch onderzoek verricht binnen de rechtswetenschap en de interesse voor dergelijk onderzoek zien we ook aan onze faculteit groeien. Vorig jaar deden ruim 40 collega’s mee aan het ELS Atelier. Ben jij net als zij nieuwsgierig naar het empirisch onderzoeken van juridische vragen en sta je open het eens te proberen, maar heb je geen idee waar te beginnen? Of heb je al enige kennis en kunde op het gebied van empirisch onderzoek, maar wil je die extra stap zetten en bijvoorbeeld leren hoe je dit onderzoek kan publiceren? Dan is het ELS Atelier iets voor jou!

Het ELS Atelier is een cursus die openstaat voor alle medewerkers van Leiden Law School die benieuwd zijn naar de wondere wereld van de empirische rechtswetenschap. Of je nu zelf empirisch-juridisch onderzoek wilt doen, als promotor beter wil begeleiden bij een (deels) empirisch proefschrift of als docent empirische bevindingen en vaardigheden een plaats wil geven in je onderwijs, het ELS Atelier biedt jou de inzichten en handvatten die nodig zijn om aan de slag te gaan.

De cyclus van empirisch-juridisch onderzoek begint met het formuleren van een onderzoeksvraag. Via het ontwerpen van het onderzoek en het verzamelen van data ga je over tot het schrijven van een empirisch-juridisch artikel. In het ELS Atelier leer je deze empirische cyclus te doorlopen, onder begeleiding van een docent die expert is op het gebied van de methode die jij wil gaan hanteren. We bieden aparte trajecten aan voor de volgende methoden:

• Interviews
  • Vragenlijst
  • Experiment

Het ELS Atelier is bij uitstek geschikt voor het verkrijgen van vaardigheden om je eigen onderzoek op te zetten en uit te voeren. Het vak bestaat uit hoorcolleges en echte workshops waar je in kleine groepen van collega-juristen actief aan de slag gaat met een eigen onderzoeksproject. Het is ook mogelijk om alleen de hoorcolleges te volgen. Dit is een geschikte optie als je geen eigen onderzoek hebt lopen maar wel basiskennis over empirisch onderzoek op wil doen. De bijeenkomsten vinden verspreid over het collegejaar 2023-2024 plaats.

Interesse?

Is het ELS Atelier iets voor jou? Kom naar de vrijblijvende oriëntatiebijeenkomst van 15 september. Je kunt je uiteraard ook al gelijk registreren voor deelname aan het ELS Atelier via dit formulier.