Lezing

Zaal
WH2.02

Aanmelden

Je kunt de lezing persoonlijk bijwonen op Wijnhaven of via livestream door je aan te melden via onderstaande link:

Registratie

Tijdens deze lezing, die wordt georganiseerd door het The Hague Program on International Cyber Security, bespreekt Richard Aldrich zijn meest recente onderzoek: AI for Bad: Superpowers, Cydiplo and the Myth of Global Regulation. Richard Aldrich is hoogleraar internationale veiligheid aan de Universiteit van Warwick en zal in september deelnemen aan een Jean Monnet Teaching Exchange over cyberdiplomatie, georganiseerd door de onderzoeksgroep Intelligence and Security van het Instituut Security and Global Affairs.

Over deze lezing

AI gaat niet alleen over economische vooruitgang of wetenschappelijke utopie. Het is ook een geheimzinnige technologie die ingezet wordt voor spionage, politieke controle en militaire dominantie. Voor de autocratie van Beijing is AI een existentiële prioriteit. Ondertussen is het zeer aannemelijke vooruitzicht dat China de VS in de komende tien jaar zal inhalen met het toepassen van AI niets minder dan een obsessie voor Washington. Een aantal landen ziet AI en aanverwante technologieën nu als een van hun belangrijkste prioriteiten, hetzelfde geldt ook voor de Big Tech’s. We bevinden ons nu in een ongecontroleerde AI-wapenwedloop die wordt gezien als een 'winner takes all'-strijd om wereldwijde dominantie. Ondertussen blijft het moeizame bestuursdiscours er een van 'AI voor het goede' waarbij het vooral draait om een Europese productveiligheidsaanpak voor het Noorden of om toegang en capaciteitsopbouw voor het Zuiden. Wij zijn van mening dat deze opvattingen over regelgeving achterhaald zijn en gevaarlijke mythes in stand houden.

Over Richard Aldrich

Richard J. Aldrich is hoogleraar internationale veiligheid aan de Universiteit van Warwick en trad in september 2007 in dienst bij PAIS. In 2019 voltooide hij een Leverhulme Major Research Fellowship om de 'Future of Secrecy' te onderzoeken in een wereld die gekenmerkt wordt door toenemende technologie en transparantie. Hij is ook betrokken bij een H2020-project over de impact van technologische transformaties op de digitale generatie, genaamd DigiGen en een EU Jean Monnet onderzoeksproject over Cyberdiplomacy.

Zijn belangrijkste onderzoeksinteresses liggen op het gebied van inlichtingen- en veiligheidsgemeenschappen. Zijn meest recente onderzoek - dat hij samen met JD Work uitvoerde - richtte zich op 'Project Spaceman' en kijkt naar baanbrekende Britse inspanningen op het gebied van computerbeveiliging en automatische gegevensverwerking. Een gerelateerd artikel is onlangs gepubliceerd in'Intelligence and National Security'.

De afgelopen jaren heeft hij een groot AHRC-project geleid getiteld 'The Central Intelligence Agency and the Contested Record of US Foreign Policy' dat vervolgfinanciering ontving. Hierbij was een team van acht wetenschappers van de universiteiten van Nottingham en Warwick betrokken. Een deel van het werk van het team werd gepubliceerd in een speciale editie van het vakblad 'History'. FIn vervolg op dit project schreef hij samen met zijn collega Chris Moran een essay over Donald Trump en zijn relatie met de CIA voor 'Foreign Affairs'.

Registratieformulier