Lezing | NGL-lezing

Minder microplastics in ons voedsel!

• David Sonneveld
  • Sadia Afzal
donderdag 14 september 2023
Huygens
Niels Bohrweg 2
2333 CA Leiden
Zaal
De Sitterzaal

Minder microplastics in ons voedsel!

Wie gezond denkt te eten, komt bedrogen uit. Via onze aanbevolen dagelijkse portie groenten blijkt dat we iedere week zo’n 5 gram aan microplastics binnen krijgen. Boosdoener is het uiteenvallen van de speciale time-release kunstmestverpakkingen gebruikt in de land- en tuinbouw waardoor microscopisch kleine bolletjes plastic via de plantwortels terecht komen in ons ‘gezonde’ groente maaltje. De oplossing? Een bacterie die plastic maakt met dezelfde eigenschappen, maar dat geheel biologisch afbreekbaar en niet schadelijk voor de gezondheid is.

In deze lezing nemen studenten David Sonneveld en Sadia Afzal je uitgebreid mee in ‘PHAse Out’, het Leiden iGEM project van 2023. Ze vertellen hoe ze met 11 andere studenten de bacterie Methylobacterium extorquens AM1 een biologisch afbreekbaar plastic laten produceren dat als alternatief gebruikt kan worden in de land- en tuinbouw.

> Aanmelden

Conventionele plastics eruit, PHA’s erin

Polyhydroxyalkanoaten (PHA’s)zijn bioafbreekbare plastics die met behulp van verschillende bacteriën en andere microben geproduceerd worden uit suikers of andere organische stoffen. In een natuurlijke omgeving breken PHA’s af tot voornamelijk waterdamp en CO2. Dit  duurt slechts enkele weken tot maanden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een plastic flesje in de oceaan, dat eerst in microplastics uiteenvalt en vervolgens meer dan 400 jaar erover doet om te ontbinden. Daarnaast worden conventionele plastics gemaakt van fossiele grondstoffen waardoor de CO2 die aan het einde van de levensduur vrij komt, bijdraagt aan het broeikaseffect.

Op dit moment wordt 99% van de plastics, waaronder de verpakking van kunstmestkorrels, nog steeds van fossiele brandstoffen gemaakt. Dit gebeurt omdat goedkope en duurzame productie van PHA nog niet bereikt is. Het Leidse iGEM team 2023 wil hier verandering in brengen!

Groener en goedkoper

In het ‘PHAse out’ project proberen de studenten op een biologische wijze PHA te produceren. Ze modificeren het DNA van de bacterie Methylobacterium extorquens AM1 op drie verschillende manieren om zo de productie én de extractie van PHA te optimaliseren. Het bijzondere is dat deze bacterie op methanol ipv suiker kan groeien. Het voordeel: methanol heeft geen landbouwgrond nodig om geproduceerd te worden . Daarnaast is het een veelgebruikte energiedrager waarvan de productiemethodes al zo ver ontwikkeld zijn dat het eenvoudig goedkoop en compleet groen geproduceerd kan worden uit bijvoorbeeld waterstof gemaakt met zonnepanelen en CO2 uit de lucht.

Internationale synthetische biologie battle

iGEM is een jaarlijkse synthetische biologie wedstrijd, waar meer dan 400 teams wereldwijd aan meedoen. De iGEM competitie daagt studententeams uit om lokale en globale problemen op te lossen door genetisch gemodificeerde organismen te ontwerpen. De wedstrijd wordt begin november afgesloten met een Grand Jamboree in Parijs. In 2020 won het toenmalige Leidse team de hoofdprijs met hun project ‘Rapidemic’. Het huidige team doet er alles aan om ook dit jaar de hoofdprijs weer naar Leiden te krijgen.

Over het Leidse iGEM team en de sprekers

Het Leiden iGEM team van dit jaar bestaat uit 13 enthousiaste en ambitieuze studenten van de Universiteit Leiden. Met hun diverse achtergronden en vaardigheden gaan ze innovatief te werk om hun project tot een hoog niveau te tillen en zo de wereld een stukje vooruit te helpen.

David Sonneveld is de Finance Manager van het team en studeert Life, Science and Technology. Sadia Afzal is de Programming Manager en studeert Moleculaire Genetica & Biotechnologie.

Kom ook!

Het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden organiseert al ruim 150 jaar hoogstaande wetenschappelijke lezingen met gerenommeerde wetenschappers verbonden aan de Universiteit Leiden. Alumni, (oud-)medewerkers en alle andere geïnteresseerden in de natuurwetenschappen zijn van harte welkom.

Aanmelden voor de lezing