Lezing

2511 DP Den Haag
Zaal
Spaanse Trappen

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is zelfdoding een van de meest voorkomende doodsoorzaken wereldwijd. Zelfdoding eist meer levens dan malaria, borstkanker, oorlog en moord. Bovendien is het aantal zelfmoorden onder jongeren de afgelopen tien jaar in verschillende landen aanzienlijk gestegen. Het is nu tijd om te handelen en we moeten zelfmoordpreventie serieuzer nemen. Deze lezing geeft een overzicht van belangrijke feiten & cijfers en zoomt in op bruikbare oplossingen, met name van de 113 Hulplijn. In Nederland biedt de hulplijn van 113 Zelfmoordpreventie 24 uur per dag anonieme ondersteuning via telefoon en chat, maar ook online therapie en coaching.

Marieke Liem, hoogleraar Veiligheid en Interventies, zal een korte introductie geven op het gebied van zelfmoordpreventie. Saskia Mérelle (epidemioloog) en Maryke Geerdink (klinisch psycholoog) van 113 Zelfmoordpreventie zullen hun inzichten delen over hoe zelfdoding kan worden voorkomen.

Dit evenement vindt plaats op de Spaanse Trap in Wijnhaven en is voor zowel studenten als medewerkers toegankelijk.

Marieke Liem

Marieke Liem is hoogleraar Veiligheid en Interventies aan de Universiteit Leiden, waar zij en haar team de Dutch Homicide Monitor coördineren. Liem is afgestudeerd aan de Universiteit van Cambridge en behaalde haar PhD in Forensische Psychologie aan de Universiteit Utrecht.

Maryke Geerdink

Klinisch psycholoog en psychotherapeut Maryke Geerdink werkt als manager hulpverlening bij 113 Zelfmoordpreventie. Eerder werkte zij bij RINO Amsterdam als Plaatsvervangend Hoofdopleider voor de GZ-opleiding en bij ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum, waar zij met suïcidaliteit onder vluchtelingen en asielzoekers werd geconfronteerd. Bij 113 Zelfmoordpreventie is zij verantwoordelijk voor de hulpverlening aan anonieme hulpvragers, in de chat en aan de telefoon, en voor de kortdurende therapie gericht op het verminderen van gedachten aan zelfmoord.

Saskia Mérelle

Saskia Mérelle is bewegingswetenschapper, epidemioloog en senior onderzoeker van de onderzoekslijnen ‘113 hulpverlening’ en ‘suicides onder jongeren’. Ze heeft vijftien jaar ervaring als epidemioloog op het gebied van Volksgezondheid en Zelfmoordpreventie. Haar voornaamste interesse is het voorkomen van suïcides onder jongeren. Daarnaast is ze projectleider van de landelijke implementatie van psychosociale autopsiestudies.