Lezing | Studium Generale

Gendertrammelant in de geneeskunde?

dinsdag 12 december 2023
Serie
Bending "gender"
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
019 en online

Dr. Annelies Kleinherenbrink, universitair docent Gender and Diversity, Radboud Universiteit Nijmegen

Diversiteit staat in toenemende mate centraal in de geneeskunde, en dat is maar goed ook. Medisch onderzoek is lange tijd uitgegaan van “de gemiddelde man” als model-patiënt, met alle schadelijke gevolgen van dien voor iedereen die daar al te veel van afwijkt. Helaas wordt diversiteit in deze context vaak benaderd op een manier die sekse en gender strikt gescheiden houdt, zich eenzijdig op sekse focust, en zelden voorbij het onderscheid tussen vrouw en man kijkt. Met andere woorden, de naald wordt verschoven van “one size fits all” naar “two sizes fit all”,  en hoewel dit zeker praktische en strategische voordelen heeft, zijn er ook nadelen en risico’s aan verbonden. Daarom staat in deze lezing de vraag centraal: kan/moet feministische theorie voor meer gendertrammelant in de geneeskunde zorgen?

Lees meer, aanmelden en livestreams