Workshop vroege fotografie van het Midden-Oosten - In contact met collecties

2311 BG Leiden
Zaal
Vossiuszaal

Op donderdag 16 mei organiseert Universitaire Bibliotheken Leiden een workshop vroege fotografie van het Midden-Oosten. In de workshop toont conservator Maartje van den Heuvel foto’s van drie avontuurlijke Nederlandse negentiende-eeuwse reis- èn fotopioniers. Zij brachten prachtige foto’s en fotoalbums tot stand van: Noord-Afrika langs de Nijl, de islamitische heilige stad Mekka met zijn pelgrimsrituelen en Perzië – het huidige Iran – en Irak.

Voor deelname is geen specifieke voorkennis vereist. De workshop wordt twee keer gehouden, van 15.00 tot 16.00 uur en van 16.15 tot 17.15 uur in de Universiteitsbibliotheek, Witte Singel 27. De workshop wordt georganiseerd ter gelegenheid van de nieuwe Middle Eastern Library.

Meld u aan voor 13 mei 2024.

Aanmelden
Alexine Tinne of omgeving, Europees gezelschap aan boord van een Dhahabiyah op de Nijl, tussen 1862-1864, albuminedruk, [PK-F-2024-0004a]

De Levant

U reist mee op een klassieke Voyage au Levant van 1856-57 met de Haagse Alexine Tinne (1835-1869). U ziet hoe zij geïnteresseerd raakte in reizen èn in fotograferen, aan de hand van een originele achtdelige kaart van Palestina, getekend door cartograaf en landschapstekenaar C.W.M. van de Velde, die tevens Alexine’s gids op die reis was. Daarnaast bladert u door historische fotoalbums van de Britse fotopionier Francis Frith, die Tinne in Egypte ontmoette. Ook zullen in de workshop de beroemde foto’s van Alexine Tinne in originele vorm te zien zijn, die zij in 1862 maakte tijdens haar eigen expeditie op zoek naar de oorsprong van de Nijl.

Mekka

U ziet hoe twee decennia later de Leidse arabist Christiaan Snouck Hurgronje (1857-1936) het voor christelijke Europeanen ontoegankelijke Mekka binnenkwam door zich tot de islam te bekeren. Hij fotografeerde in 1885 uitgebreid voor zijn Bilderatlas en Bilder aus Mekka. Tot slot ziet u albums met landschappen, monumenten en leefgewoonten van het toenmalige Perzië, in de late negentiende eeuw gefotografeerd door de Rotterdamse ondernemer Albert Hotz (1855-1930).

Abd al-Ghaffār (voorheen student van Christiaan Snouck Hurgronje), Al- ṣalāh ḥawl al-Kaʿbah (De Kaäba, hoofdbestemming van de heilige bedevaart van moslims naar Mekka), tussen 1886-1889, albuminedruk, [Or. 26.367: 4]

Middle Eastern Library

In de nieuwe Middle Eastern Library brengt Universitaire Bibliotheken Leiden de rijke Bijzondere Collecties, variërend van manuscripten en zeldzame boeken over de islamitische, Hebreeuwse, Semitische en Armeense wereld, collecties over Egyptologie, Assyriologie en het Oude Nabije Oosten, samen met de moderne collecties over het hele Midden-Oosten en de Islam. De Middle Eastern Library wordt gehuisvest in het Herta Mohr-gebouw naast de Universiteitsbibliotheek, en zal aan het begin van het academisch jaar 2024-2025 in gebruik worden genomen. Ter gelegenheid van de nieuwe bibliotheek worden van april tot en met oktober activiteiten voor het belangstellende publiek georganiseerd.