Ann Skelton in Aljezeera over kinderrechten in kampen in Syrië

Het Comité voor de Rechten van het Kind van de Verenigde Naties heeft Finland ervan beschuldigd de rechten van Finse kinderen te schenden door ze in levensbedreigende omstandigheden in Syrische kampen te laten zitten. Ann Skelton, lid van het comité, noemt de situatie ‘mensonterend’.

Ann Skelton

Op woensdag publiceerde het comité, bestaande uit 18 onafhankelijke experts, hun bevindingen namens zes Finse kinderen die in het at-Hol kamp in het noordoosten van Syrië verblijven. De ouders van de kinderen worden ervan verdacht om voor de gewapende groep ISIL (ISIS) te hebben gevochten.

‘De situatie van de kinderen in de kampen wordt breed gerapporteerd als onmenselijk. Essentiële behoeftes zoals water, eten en gezondheidszorg ontbreken en er is een reële kans dat ze kunnen komen te overlijden,’ waarschuwde Ann Skelton, comitélid en hoogleraar in jeugdrecht.

Het comité, wiens meningen en aanbevelingen niet-bindend zijn, zei dat Finland niet voldoende aandacht heeft besteed aan de belangen van de kinderen bij het evalueren van de verzoeken voor repatriatie van hun familieleden.

‘We roepen Finland op om onmiddellijke en doortastende actie te ondernemen om het leven van deze kinderen te beschermen en om hen thuis te brengen naar hun families,’ zegt Skelton.