Reactie op Kamerbrief internationalisering

21 april 2023

Minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wil een aantal concrete maatregelen nemen om het aantal internationale studenten dat naar Nederland komt beter te kunnen beheersen en sturen. Ook wil hij dat de Nederlandse taal wordt behouden en versterkt binnen het onderwijs. Dat schreef hij op 21 april in een brief aan de Tweede Kamer.

Met een langjarige en gerichte aanpak wil Dijkgraaf waarborgen dat de kwaliteit van Nederlandse hogescholen en universiteiten en hun internationale toppositie behouden blijft. Meer informatie over de inhoud van de brief is te vinden op de website van Universiteiten van Nederland.

Het College van Bestuur begrijpt dat de Kamerbrief en berichtgeving daarover kan leiden tot onrust en onzekerheid onder internationale studenten en medewerkers. ‘We zijn blij dat de langverwachte brief er nu is en dat de minister aangeeft met de universiteiten in gesprek te willen gaan. Wij zullen ons blijven inzetten voor onze internationale studenten en medewerkers. Zij zijn en blijven een belangrijk en gewaardeerd deel van de academische gemeenschap in onze internationale onderzoeksuniversiteit. De internationale studenten die momenteel bij ons studeren en die zich hebben ingeschreven voor komend studiejaar blijven welkom. Dat geldt ook voor onze internationale medewerkers’, aldus Hester Bijl namens het College van Bestuur.

Het College van Bestuur bekijkt nu eerst wat de gevolgen van de door de minister aangekondigde maatregelen zijn voor het internationaliseringsbeleid van onze universiteit. Als hierover meer duidelijk is, volgt nadere berichtgeving.