Vanaf 15 november geen wegwerpbekers meer bij de warme drankenautomaten

13 november 2023

De Universiteit Leiden zet een nieuwe stap voor een groenere campus. Om een steentje bij te dragen aan een afvalvrije wereld, worden vanaf 15 november geen wegwerpbekers meer aangeboden bij de warme drankenautomaten. In de universitaire restaurants en cafés werden deze al sinds de zomer niet meer verstrekt. Zo circuleren er steeds minder wegwerpbekers op de campus.

Heb je geen eigen beker bij je? Ga dan voor een duurzame oplossing en gebruik een herbruikbare Billie Cup. De Billie Cup werkt op basis van een statiegeldsysteem en is verkrijgbaar bij ieder restaurant en café en bij de School Supply automaten.

Het werkt als volgt:

1. Betaal 1 euro statiegeld voor een Billie Cup.
  2. Geniet de hele dag van je warme dranken.
  3. Als je naar huis gaat, lever je je gebruikte Billie Cup in bij een van onze restaurants of cafés. Je krijgt dan een Billie Munt waarmee je de volgende keer een schone beker kunt ophalen, of waarmee je bij inleveren een euro korting krijgt op je bestelling. Let op: maximaal één munt inleveren per bestelling.

Mocht het restaurant of café al gesloten zijn, kun je je Billie Cup ook bij de receptie omwisselen voor een Billie Munt.

Dankzij jullie inzet, kunnen we jaarlijks zo’n 800.000 wegwerpbekers besparen. Samen maken we een verschil!