Facilitair

Ontdek plantaardig eten op de universiteit tijdens de Week Zonder Vlees en Zuivel

4 maart 2024

Van 4 t/m 10 maart is het de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel: een uitnodiging aan heel Nederland om een week lang geen vlees en zuivel te eten en drinken. Ook op de universiteit krijg je de kans om te proberen en te proeven, en te ervaren dat plantaardige voeding lekker en gevarieerd kan zijn.

Tijdens deze week wordt er in universiteitsrestaurants en cafés geen vlees en zuivel geserveerd, maar is er een speciaal aanbod van vegetarische lekkernijen. Je kunt hier genieten van allerlei vlees- en zuivelvrije gerechten en je laten inspireren door de diverse smaken van een plantaardig dieet.

Duurzaam eten en drinken

Wist je dat door een week lang geen vlees en zuivel te eten, je maar liefst zo’n 193 liter water en 80 kilometer autorijden bespaart? Dat komt neer op 18% minder waterverbruik en 41% minder kilometers aan CO2-uitstoot vergeleken met iemand die wel vlees en zuivel consumeert. Deze berekeningen zijn afkomstig van Stichting Nationale Week Zonder Vlees en zijn gebaseerd op het vervangen van vlees en zuivel door plantaardige vlees- en zuivelvervangers. Denk bijvoorbeeld aan peulvruchten, noten, vegan burgers of plantaardige dranken.

Samen maken we een positief verschil voor de toekomst van onze planeet. Doe jij ook mee?