SOZ-collega’s aan de slag als docent bij het Honours College

SOZ-collega’s Yentl Croese en Daniek Bosch van het Centre for Innovation (CFI) gaan komend studiejaar bij het Honours College aan de slag. Dit doen zij naast hun werkzaamheden als onderwijskundigen. In dit bericht vertellen ze je meer over hun nieuwe uitdaging.

Herinner je je het Student as Expert?-project dat begin dit jaar in de nieuwsbrief stond, nog? Dit project bood studenten de kans om een eigen college te ontwikkelen, over een onderwerp waar ze gepassioneerd over zijn. Yentl gaat hier verder mee en dit uitbreiden; zij gaat het vak Rebuilding Education geven, waarin studenten hun eigen vak ontwikkelen.

Daniek gaat het vak Tackling Inequalities in the 21st century geven. In dit vak gaan studenten aan de slag met vraagstukken rondom ongelijkheid uit de praktijk. Denk aan bijvoorbeeld ongelijkheid op het gebied van onderwijs, gender, toegankelijkheid of ras. Dit doen zij met behulp van de methode Design Thinking.

Waarom deze methode?

Als medewerkers signaleren wij vaak problemen die studenten ervaren, bijvoorbeeld onduidelijkheid rondom het inschrijfproces. Onze standaardmanier van werken is vaak dat we als medewerkers een plan bedenken om dit op te lossen, maar soms komen we er dan bij de uitvoer achter dat het probleem nog niet helemaal is opgelost. Dit kost veel tijd. Steeds vaker worden er pilots ingezet om ideeën snel te toetsen in de praktijk. Dit sluit aan bij de innovatiemethode design thinking, die we binnen het CFI gebruiken als één van de methodes om complexe problemen op te lossen.

Begrip voor het probleem
Door studenten te interviewen, te onderzoeken wat er precies fout gaat en na te gaan waarom dit belangrijk is voor studenten, creëren we begrip voor het probleem. Vanuit dit begrip ontwikkelen we ideeën die we al vroeg testen op aannames en haalbaarheid. Zo vind je met behulp van design thinking uiteindelijk sneller een passende oplossing voor je probleem.

Binnen de universiteit helpt het Centre for Innovation medewerkers met behulp van innovatiemethoden -zoals design thinking- problemen oplossen en te innoveren. Lees hier meer over het CFI.

Ideeën?
Heb jij een vraagstuk over ongelijkheid dat je graag door studenten wil laten oplossen? Neem dan contact op met Daniek.