Christiaan Weijts dit najaar gastschrijver Universiteit Leiden

Schrijver en columnist Christiaan Weijts is vanaf najaar 2022 de nieuwe gastschrijver van de Universiteit Leiden.

Het (jaarlijkse) gastschrijverschap van de Universiteit Leiden biedt studenten en docenten de mogelijkheid om in aanraking te komen met een schrijver of schrijfster van naam. Met iemand die zelf literatuur maakt en die gewend is op een andere manier om zich heen te kijken en te formuleren dan aan de universiteit gebruikelijk is. De duur van het gastschrijverschap is in de regel drie maanden per (academisch) jaar.

De nieuwe gastschrijver van de universiteit, Christiaan Weijts (Leiden, 1976), studeerde Nederlands en Literatuurwetenschap in Leiden, eind jaren negentig. Daarna werkte hij een aantal jaren als redacteur bij universiteitsblad Mare, waar hij een column op de achterpagina schreef. Momenteel is Weijts naast romanschrijver columnist en essayist bij NRC en recensent bij De Groene Amsterdammer.

Sinds zijn debuutroman Art. 285b (2006, Anton Wachterprijs) verschenen er romans als Via Cappello 23 (2008), Euforie (2012, BNG Nieuwe Literatuurprijs) en Het valse seizoen (2016). In zijn romans zoekt hij vaak verbinding met andere kunstvormen, dans, muziek, architectuur. Zo doet in zijn meest recente roman Furore (2020) een VR-onderzoeker in 2054 onderzoek naar het verblijf van Pablo Picasso in Nederland, in de zomer van 1904. Zijn romans wonnen verschillende prijzen en belandden geregeld op de long- en shortlisten van de Libris Literatuur Prijs en de AKO Literatuurprijs.

Vertelkunst

Het is dit jaar de 39e keer dat het jaarlijkse gastschrijverschap aan de Leidse universiteit wordt georganiseerd. In de collegeserie wil Christiaan Weijts het raakvlak van journalistiek en literatuur opzoeken. Onder de titel De speelplaats van de ironie, wil hij met studenten het mechaniek ontdekken achter columns van gevierde krantenauteurs van Simon Carmiggelt tot Sylvia Witteman, en duikt hij in de geschiedenis van journalistiek met literaire middelen, het reported essay van auteurs als Joan Didion en Truman Capote.

Speelsheid, verbeeldingskracht en taalplezier zijn de sleutelbegrippen. Humor en ironie krijgen in de colleges een belangrijk accent. Daarom komen ook satire en stand-up comedy aan de orde, en gaan studenten de technieken hierachter zelf toepassen.

Christiaan Weijts: “We gaan de literaire gereedschapskist uitpakken en van de collegezaal een echte werkplaats maken, waarin studenten kleine en grotere opdrachten soms ter plekke uitvoeren, waarin ze elkaars teksten lezen, en zeker ook werk van beroemde voorgangers op ons werkblad leggen en uit elkaar schroeven, op zoek naar de geheimen, het mechaniek achter hun vertelkunst, of ze die nu toepassen in boeken, krantenkolommen, websites of op podia.”

Albert Verweylezing

Vast onderdeel van het gastschrijverschap is ook een publiekslezing, de Albert Verwey-lezing, die de schrijver op 17 november 2022 om 20.00 uur zal geven – houd voor meer informatie hierover het agendabericht van de universiteit in de gaten.

Gastschrijverschap

Het gastschrijverschap is sinds 1985 aan de Leidse universiteit gevestigd. Het is een samenwerkingsverband van de universiteit met NRC.

De eerste gastschrijver was Gerard Reve. Daarna volgden onder meer Judith Herzberg, Frans Kellendonk, Adriaan van Dis, Joost Zwagerman, Kees ’t Hart, Anna Enquist, Renate Dorrestein, Arnon Grunberg, Thomas Rosenboom, P.F. Thomése, Willem Jan Otten, Joke van Leeuwen, Tom Lanoye, Bibi Dumon Tak en Antjie Krog.

Christiaan Weijts