Hoe kan de gemeente Leiden het contact met internationals verbeteren? Studenten Bestuurskunde zoeken het uit
Tweedejaars studenten van de Bachelor Bestuurskunde, track Bestuur Beleid en Organisatie (BBO), hebben tijdens het vak BBO II: Multi-level governance gewerkt aan een praktijkopdracht voor de gemeente Leiden. De bevindingen werden aan elkaar gepresenteerd tijdens een interactieve sessie: ‘Het is leuk dat je ergens aan bijdraagt, dat je de gemeente écht kan helpen’, zegt student Laura Visscher.
De studenten onderzochten in opdracht van de gemeente Leiden hoe internationals uit verschillende landen beter betrokken kunnen worden door en bij de gemeente. Voor verschillende thema’s zoals huisvestingsbeleid, onderwijsbeleid en burgerparticipatie, werd gekeken naar de verschillen in politiek bestuurlijke systemen tussen de landen van herkomst van de internationals en Nederland en Leiden.
Link leggen tussen onderwijs, onderzoek en de praktijk
Universitair docent Carola van Eijk zette het vak op. ‘Het is bedoeld om studenten kennis te laten maken met de praktijk. Dat is wat ik leuk en belangrijk vind om te doen en het past bij mij als wetenschapper. Ik wil de link leggen tussen onderwijs en onderzoek en de praktijk. Ik zeg altijd: ‘ik doe onderzoek voor mezelf en het wetenschappelijke debat, maar ik doe graag net zoveel voor de samenleving’. Uiteindelijk moet iedereen iets met de resultaten kunnen, het moet ergens landen.’
Contact met internationals verbeteren
De bevindingen van de studenten landen zeker bij de gemeente Leiden, maar eerst gaan de studentengroepen hun uitkomsten (problemen, aanbevelingen) aan elkaar presenteren en bundelen in een visualisatie. Van Eijk: ‘Het probleem van de gemeente Leiden waar we mee aan de slag zijn gegaan, ging om het thema internationalisering. De gemeente heeft veel verschillende internationals in de stad wonen en werken. Studenten, expats, arbeidsmigranten. De gemeente wil het contact met die internationals verbeteren om ze bijvoorbeeld op voorzieningen te wijzen en ze te betrekken bij het beleid. De vraag aan onze studenten was om door middel van interviews en documenten door een bestuurlijke bril de stelsels te vergelijken. Kijken waar de doelgroep tegenaan loopt, wat zijn de overeenkomsten en verschillen, om daarna te komen met aanbevelingen waardoor de gemeente het contact kan verbeteren.
Er wordt iets met de bevindingen gedaan
De studenten in de sessie van docent Sander Kieboom hebben gekeken naar het thema Onderwijs. Kieboom: ‘Deze groepen kozen voor Amerikanen, Italianen en Chinezen. De interviewkandidaten hebben ze ook zelf moeten zoeken en benaderen, waarbij ze wel suggesties en tips meekregen. Het leuke aan dit vak en dit project is dat de studenten samenwerken met een partner uit de praktijk en dat de bevindingen daadwerkelijk meegenomen worden in het toekomstig beleid.’
Problemen hebben de studenten zeker gevonden. Aanbevelingen zijn er ook. Een paar problemen: taalbarrière, een hoge mate van assertiviteit is vereist om aan informatie te komen, de informatievoorziening is incompleet en er heerst veel onwetendheid bij de internationals over de voorzieningen die er zijn.
Voorproefje op het werken in en met de praktijk
Het groepje van Laura Visscher nam de toegankelijkheid tot het hoger onderwijs onder de loep bij Italianen. Om aan interviewkandidaten te komen gebruikten Laura en haar mede-studenten vooral informele wegen. ‘Ik heb heel veel DM’s gestuurd aan expats via Instagram’, lacht ze. De problemen die ze hoorden waren heel divers. ‘Omdat iedereen ook andere verwachtingen heeft, maar het komt er vooral op neer dat het lastig is voor de gemeente om de mensen te bereiken. We adviseren dan ook om evenementen te organiseren, te zorgen voor een betere informatievoorziening en met een buddysysteem te gaan werken zodat internationals makkelijker de taal leren.’ De opdracht voor de gemeente viel in de smaak bij Laura. ‘Het is leuk dat je ergens aan bijdraagt, dat je de gemeente écht kan helpen en niet dat je onderzoek in de kast verdwijnt. Daarnaast vond ik het ook goed om een voorproefje te hebben gekregen op het werken in en met de praktijk.’
Voor Carola van Eijk is het vak geslaagd als haar studenten inhoudelijk weten wat multi-level governance werken betekent en wat de complexiteit én het mooie eraan is. ‘Verder hoop ik dat ze een goed beeld van de praktijk hebben gekregen en we na afloop met z’n allen een mooi eindproduct bij de gemeente kunnen neerleggen. Met daarin frisse ideeën die de gemeente naast de eigen ideeën kan leggen om op die manier het beleid verder te ontwikkelen.’
Tekst: Margriet van der Zee