Video: Is de hypersonische raket het nieuwe superwapen?

Raketten die vijf tot zes keer de geluidssnelheid gaan, zo’n zesduizend kilometer per uur. Heeft Rusland die ingezet in Oekraïne en hoe kan dat? In de videoserie ‘De Werkplaats’ van de Universiteit van Nederland legt Danny Pronk, politicoloog, veiligheidsdeskundige en onderzoeker bij ISGA (Institute of Security and Global Affairs) uit, hoe de Russen dit voor elkaar hebben gekregen.

Hoe gevaarlijk zijn die rakketen? En moeten we ons zorgen maken? Volgens Pronk hebben de Russen de hypersonische raket gemaakt door een drieptrapsraket te ontwikkelen. ‘Ze hebben een bestaande raket gepakt, de Iskander. Daar hebben ze een extra raket op gemonteerd, de zogeheten Booster-raket. Die hebben ze gehangen onder hun allersnelste gevechtsvliegtuig, de MiG-31.’

Bekijk hier de aflevering:

Is de hypersonische raket het nieuwe superwapen?

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of