De dag van Jasper

Jasper Knoester startte op 1 januari als onze nieuwe decaan. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven als decaan.

Donderdag 13 oktober

‘De dag start om 8 uur met een vroege vergadering met UNL, de koepel van universiteiten van Nederland. We hebben regelmatig overleg, waar ik al eerder over heb verteld. We hebben een goed gesprek vandaag. Ik voer dit gesprek online vanuit huis. Fijn dat dat kan, want in de middag moet ik in Den Haag zijn, dus geen trip naar Leiden vandaag. Ook mijn andere overleggen zijn deze ochtend allemaal online. Merkwaardig hoe snel de periodes waarin dit maanden achter elkaar moest, ver weg lijken te zakken in het geheugen. Maar ook fijn dat tegenwoordig allebei kan.

Een van de andere overleggen voer ik met Yun Tian, onze facultaire beleidsmedewerker internationalisering. We bespreken de reis die we in mei 2023 naar Indonesië willen gaan maken. Ik ben voor de pandemie vaak in Indonesië geweest, als onderzoeker en als bestuurder, en ik kijk ernaar uit om de banden aan te halen voor onze faculteit. Er zijn al een aantal samenwerkingen en het is de moeite waard deze verder uit te bouwen.

Het is een erg leuke avond, waarin ik bij elk gerecht aan een andere tafel wordt gevraagd.

Rond lunchtijd ga ik naar het Wijnhavengebouw van onze Campus Den Haag. Ik ben opnieuw onder de indruk van dit gebouw, waarvan de binnenkant uitnodigt tot ontmoeting, discussie en teamwerk. En dat zie je dan ook op elke verdieping gebeuren. De sfeer is internationaal en spreekt me erg aan. Ik kom voor het Bestuursberaad van het CvB met de decanen. Uiteraard zijn dit stevige vergaderingen, waar we meestal drie uur over doen. Vandaag gaat het onder andere over kennisveiligheid. Dit is voor onze faculteit belangrijk omdat we veel samenwerken met buitenlandse instellingen.

De dag eindigt in Noordwijk. Het IBL heeft hier een heidag en ik ben te gast bij het diner. Het wordt een erg leuke avond, waarin ik bij elk gerecht aan een andere tafel wordt gevraagd, zodat ik aan het einde van de avond vrijwel iedereen heb gesproken. Er zit veel energie in de groep en dat werkt prettig aanstekelijk na een lange dag van overleggen. In de bus terug doe ik nog even mijn e-mail en een telefoontje, zodat ik thuis nog even tijd voor het gezin heb.’