Meerdere KHMW-prijzen voor Leidse Bèta studenten

Maar liefst zeven eerstejaarsstudenten van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen zijn als jonge talenten in de prijzen gevallen. Daarnaast lauwerde de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen ook drie masterstudenten en een Sterrenkundeproject tijdens een bruisende uitreikingsmiddag op 28 november. Hoogleraar wetenschapscommunicatie Ionica Smeets opende de middag met haar speech: ‘Geloof niet in succesverhalen - en andere adviezen’.

Elk jaar reikt de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) een aantal prijzen uit aan jong talent in de technische en exacte vakken van het wetenschappelijk onderwijs.

Maar liefst 65 eerstejaarsstudenten kregen een Jong Talent-aanmoedigingsprijs voor de beste studieresultaten in hun eerste studiejaar. Onder hen dus zeven eerstejaarsstudenten van FWN. Ze kregen een certificaat en 500 euro prijsgeld.

Dit zijn de FWN-winnaars:

• Arne Wind: Aanmoedigingsprijs Natuurkunde en technische natuurkunde
  • Charlotte Kling en Doğukan Yilmaz: Aanmoedigingsprijs Scheikunde
  • Daan de Bos: Aanmoedigingsprijs Wiskunde en technische wiskunde
  • Pjotr Beerens: Aanmoedigingsprijs Informatica & technische informatica
  • Mare van den Heuvel: Aanmoedigingsprijzen Biologie
  • Emmelie van der Veer: Aanmoedigingsprijs Farmacie of (bio)farmaceutische wetenschappen

Het juryrapport was lovend over de jonge talenten.

De Leidse winnaars van de Jong Talent-aanmoedigingsprijs.

Dr. Saal van Zwanenberg Onderzoeksprijzen

Deze prijs gaat naar studenten in de farmaceutische en medische wetenschappen die een masterscriptie over een geneesmiddel hebben geschreven. Dit keer ging de derde prijs naar de Leidse Daan van Valkengoed van Life Science and Technology. Hij kreeg de prijs voor zijn scriptie ‘Mathematical modelling of P-glycoprotein mediated drug efflux at the BBB in LeiCNS-PK4.0A: A perspective on the influence of parameter variability on bottom-up PBPK modelling’.

In het Juryrapport staat waarom Daan de prijs heeft gewonnen.

Jeroen Punt in het lab

Prijs voor Life Sciences

Ook voor Life Sciences is er een afstudeerprijs. Jeroen Punt ontving de tweede prijs bij de Pfizer Prijzen voor Life Sciences voor zijn scriptie ‘Towards a new small molecule antibiotic targeting DNA gyrase based on a cis-2R,5S-disubstituted pyrrolidine conformationally restricted linker’.

In het Juryrapport staat waarom Jeroen de prijs heeft gewonnen.

Afstudeerprijs voor Chemie en Procestechnologie

Masterstudent Roy Stekener ontving de Koninklijke Van Wijhe Verf Afstudeerprijs voor Chemie en Procestechnologie. Hij kreeg die prijs voor zijn scriptie ‘The Design and Synthesis of Novel Glycosyltransferase Inhibitors'rocestechnologie’.

In het Juryrapport staat waarom Roy de prijs heeft gewonnen.

Daan van Valkengoed, Marin Visscher en Alexander Hygate van het ALMAxLeiden-project, en Roy Steneker

KHMW Outreach Award

Elk jaar reikt de KHMW ook een prijs uit voor jonge Sterrenkundigen die het algemene publiek bij Sterrenkunde weten te betrekken. Het gaat zowel om onderwijs, activiteiten als de inzet van sterrenkunde om maatschappelijke ontwikkelingen te bevorderen. De prijs is bedoelt voor ’early career’-astronomen waaronder masterstudenten, promovendi en postdocs die een Nederlandstalig project hebben opgezet.

Dit jaar ging de prijs ging naar het project ALMAxLeiden, dat staat voor ‘Astronomy-inspired, self-guided walking tours through Leiden’. Het team wil hiermee de kracht en het belang van radio-interferometrie techniek op een creatieve wijze aan een breed publiek nader duiden. Aida Ahmadi, Katharina Immer, Ashley Bemis, Alexander Hygate, Huib Intema, Marin Visscher, Violette Impellizzeri en Michiel Hogerheijde ontvingen samen een prijs van 1.500 euro en krijgen 3.500 euro om bij te dragen aan de kosten van het project.

In het Juryrapport staat wat hun project zo goed maakte.

Opnamen van de uitreiking

De opnamen van de uitreiking zijn te zien op de website van de KHMW.

Beeld: Stéphanie Driessen