Succesvolle comeback voor de Leiden Science Run: 65 teams halen 9400 euro op voor vluchtelingstudenten

Sportieve prestaties, enthousiaste supporters en prachtig eindbedrag voor het goede doel: op zaterdag 15 april stond het Leiden Bio Science Park in het teken van de 5e editie van de Leiden Science Run. Dat alles omlijst met een stralend zonnetje. ‘Wat een plezier om mee te maken!’

Opzwepende muziek galmt door de binnentuin van het Gorlaeus gebouw. Mensen die hier normaal gesproken werken, springen nu rond in sportieve hardloopkleding (of pinguïnpak). Stilstaan is geen optie als Natascha van Nieuwenhuizen van het Universitair Sportcentrum de warm-up verzorgt. Eenmaal opgewarmd, lokt de muziek van DJ Simon Looman de teams richting start/finish.

Gejuich op het Bio Science Park

Voor het Snellius spreken Rector magnificus Hester Bijl en decaan Jasper Knoester iedereen nog eens bemoedigend toe. Met een ferme druk op de gastoeter sturen ze de eerste lopers van elk team op pad. Die leggen elk vijf kilometer af over het Leiden Bio Science Park en door Oestgeest. Aan het eind van hun ronde ontvangt het publiek hen onder luid gejuich terug op de Niels Bohrweg, en is de beurt aan de volgende van het team. Teamleden die niet rennen, maar ook familie, vrienden en collega’s, moedigen aan.

Aftermovie Leiden Science Run 2023

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Vliegend over het parcours

Na slechts één uur en 19 minuten komt de vierde loper van team LUMC – Gorter MRI alweer over de finish. Zij zijn daarmee het snelste team van de dag. Op de tweede plaats eindigen de dames van studenten-hardloopvereniging Currimus. Team DDS4: Don’t be scared eindigt als derde.

Team LUMC - Gorter MRI zet de snelste teamtijd neer

Carmen van Currimus is de snelste van de dag

Carmen Oosterkamp loopt de 5 kilometer in slechts 17 minuten en 16 seconden. De studente Geneeskunde is daarmee niet alleen de snelste dame, maar ook de snelste van de hele dag. ‘Ik heb er zeer van genoten. Met een geweldig team en een heerlijk zonnetje was het de perfecte dag om een mooie tijd te lopen.’

Carmen Oosterkamp van team Currimus (rechts) begint aan de snelste ronde van de dag

Oosterkamp traint al drie jaar bij Currimus. ‘In die tijd ben ik steeds sneller gaan lopen en heb ik ook mijn vriend ontmoet.’ Hoewel ze tevreden is met haar tijd, hoopt ze in de toekomst nóg sneller te gaan. ‘Ik ben erg trots op mijn eerste plaats, en natuurlijk nog trotser op de mooie teamprestatie die we hebben neergezet!’

Met 17 minuten en 57 seconden is Bart de Vos de snelste man. Hij valt dubbel in de prijzen, want hij maakte ook deel uit van het snelste team.

Ryan Westernacher-Schneider met zijn vier medailles

Vier medailles voor deze postdoc

Ryan Westernacher-Schneider neemt maar liefst vier medailles mee naar huis. De post-doc van de Sterrewacht vormde een eenmansteam en legde het parcours van vijf kilometer dus vier keer af. Door attributen als een pruik of plaksnor zag hij er elke ronde nét even anders uit. ‘Ik had nog nooit twintig kilometer gelopen, dus ik vond het een mooie uitdaging om dat eens te proberen.’

De taart gaat naar BiosanaPharma

Team BiosanaPharma haalde maar liefst 940 euro op voor het UAF

Het gaat echter niet alleen om de snelle tijden, maar ook om een zo hoog mogelijk eindbedrag voor het goede doel. Daarom is er een taart voor het team dat het meeste sponsorgeld wist binnen te halen. Die gaat dit jaar naar de BiosanaPharma Continuous Runners. Zij haalden maar liefst 940 euro op. Ook het team The Diamagnetic D-Block Dashers for Charity verdienen een speciale vermelding. Zij werden tweede met een totaalbedrag van 730 euro.

Ruim 9 duizend euro voor het UAF

En dan het moment waar het allemaal om draait: de onthulling van het eindbedrag. Directeur van het UAF Fatimazhra Belhirch is aanwezig om de cheque in ontvangst te nemen. Het publiek wacht in spanning af. Bijl en Knoester draaien de cheque: 9291,80 euro! Belhirch is dankbaar: ‘Voor ons doet elke euro er toe. Zo kunnen wij studenten helpen om een duurzaam bestaan hier in Nederland op te bouwen.’

Met het geld dat later op de dag nog is gestort, komt het totale eindbedrag op €9451,80.

Directeur van het UAF Fatimazhra Belhirch neemt de cheque in ontvangst

Van kop tot staart een vrolijk festijn

Ook de decaan is enthousiast: ‘Dit was van kop tot staart een vrolijk festijn. Wat een plezier om mee te maken. Hulde aan de organisatie en iedereen die heeft geholpen!’

Moe maar voldaan treedt iedereen huiswaarts. Tijd voor een goede douche en lekker met de benen omhoog. Maar niet te lang natuurlijk. Want volgend jaar is er weer een Leiden Science Run. En dan gaan we voor nóg snellere tijden.