Universiteit Leiden

nl en

CSM-student Sofian ontwikkelt kaartspel dat kinderen bewust maakt van online gevaren

Cyberveiligheid begint niet bij je eerste baan, maar bij je eerste telefoon. Volgens Sofian Fesenko, student Crisis and Security Management (CSM), moet digitale weerbaarheid al op jonge leeftijd worden opgebouwd. Daarom ontwikkelde hij een educatief kaartspel dat kinderen bewust maakt van online gevaren.

Hoe kwam je op het idee voor het spel en wie is de doelgroep?

‘Tijdens mijn studie en in mijn werk viel het me op hoe weinig aandacht er écht is voor cybersecurity. Het is voor vele grote organisaties een grote prioriteit, maar de praktijk laat zien dat er nog veel moet gebeuren om de bescherming te verbeteren. En als het daar al niet goed gaat, hoe zit het dan met kleinere bedrijven? Maar liefst 94% van de cyberincidenten ontstaan bovendien door menselijke fouten, zoals het klikken op phishingmail of slechte wachtwoorden. Omdat het probleem zo wijdverspreid is, kunnen instanties zoals de politie niet overal ingrijpen. Daarom is het vergroten van bewustwording essentieel—en dat begint wat mij betreft al op jonge leeftijd.’ 

Sofians spel is ontwikkeld voor kinderen tussen de 8 en 14 jaar oud. ‘Meer dan 75% van de kinderen onder de 12 heeft al een mobiele telefoon,’ vertelt hij. ‘Tegelijkertijd is 46% van de kinderen slachtoffer geweest van online oplichting, waaronder valse giveaways, oplichting bij online winkelen en valse ticketverkopen. En het lastige is: veel ouders hebben nauwelijks zicht op wat hun kinderen precies online doen.’ 

Je bent goed op de hoogte van de statistieken over cyberveiligheid – hoe weet je hier eigenlijk zoveel van?

‘Cyberveiligheid fascineert me al sinds mijn jeugd. Die interesse heeft mijn studiekeuzes sterk beïnvloed: ik ben CSM gaan studeren en koos binnen die opleiding voor de track Governance of Crisis. Wat ik waardeer aan de studie is de flexibiliteit; bij veel opdrachten mocht ik zelf het onderwerp bepalen. Daardoor kon ik telkens weer de link leggen met cybersecurity.’ 
 
Sofian voegt toe: ‘Wat voor mij echt een wake-up call was, was het besef hoe kwetsbaar veel mensen zijn zonder dat ze het doorhebben. Een wachtwoord van 8 tekens is binnen 37 seconden te kraken, terwijl een wachtwoord van 16 tekens een hacker meer dan 100 jaar kost. En dit is slechts één voorbeeld. Veel cyberincidenten zijn eenvoudig te voorkomen met een paar basismaatregelen: langere en unieke wachtwoorden, regelmatig je wachtwoorden wijzigen of bijvoorbeeld tweestapsverificatie aanzetten. Zonder bewustzijn van de risico’s ben je kwetsbaar – terwijl de oplossingen vaak simpel zijn.’

'Een wachtwoord van 8 tekens is binnen 37 seconden te kraken, terwijl een wachtwoord van 16 tekens een hacker meer dan 100 jaar kost.'

Wat is het belangrijkste inzicht dat je hebt opgedaan tijdens je studie?

‘Wat me altijd bij zal blijven is dat mensen vaak maar beperkt risico's kunnen inschatten. We onderschatten hoe waarschijnlijk het is dat we zelf slachtoffer worden van een cyberincident – terwijl die kans juist super groot is. Juist die onderschatting zorgt ervoor dat we te weinig maatregelen nemen – en daardoor lopen we meer risico dan we denken. Wat we vaak op het nieuws zien of als tastbaar ervaren, voelt urgenter – daardoor onderschatten we digitale dreigingen.’ 

Kaartspel: Fun With Security

Het kaartspel bevat 26 kaarten waarmee jongeren op een speelse manier leren over cybersecurity. Elke kaart combineert een korte uitleg met een leuk weetje, een quizvraag en een bonustaak. Terwijl je speelt, verdien je punten door vragen goed te beantwoorden en extra punten met de creatieve opdrachten – zo leer je spelenderwijs over digitale veiligheid.

Interesse? Neem contact op met Sofian of bezoek de website Fun With Security.

Wat wil je bereiken met dit spel?

'Bewustwording is de eerste stap. Maar het spel is ook bedoeld om kinderen in actie te laten komen, zoals het maken van back-ups of het kiezen van een sterk wachtwoord, wat in het spel vertaald wordt naar verschillende challenges die nog meer punten opleveren.  

Het spel is beschikbaar in meerdere talen, want cybersecurity stopt niet bij de grens. Uiteindelijk wil ik het opschalen zodat zoveel mogelijk basisschoolkinderen ermee aan de slag kunnen. Al is het maar met kleine stappen – voorkomen is beter dan genezen.'

Nacht van de Digitale Veiligheid

Meer weten over digitale veiligheid? Bezoek 'de Nacht van de Digitale Veiligheid’ op maandag 26 mei waarbij experts uit verschillende disciplines je meenemen in de nieuwste ontwikkelingen, bedreigingen en oplossingen op het gebied van cybersecurity.

Nacht van de Digitale Veiligheid
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.