Universiteit Leiden

nl en

Is de Research Masteropleiding Psychologie future proof?

De 'midterm review' is niet alleen een moment van reflectie op de Research Masteropleiding Psychologie, maar ook een startpunt voor ontwikkeling. Het is een proces gedragen door iedereen die bij de opleiding betrokken is, inclusief de studenten zelf. Op 14 mei komt de externe commissie langs voor de 'midterm'.

Vrijheid én focus

Hoewel de midterm een formele verplichting is, wordt de invulling volledig overgelaten aan de opleiding zelf. Dat is precies waarom Rianne Bouwman, beleidsmedewerker onderwijs, hier met veel energie aan werkt. Rianne: ‘We focussen op onderwerpen die wij als instituut belangrijk vinden voor de verdere ontwikkeling van de opleiding en we kiezen met wie we deze onderwerpen bespreken. Dit geeft ons de kans om constructieve feedback en adviezen te krijgen, waar we écht mee vooruit kunnen.’ 

Thema’s: van studeerbaarheid tot programmastructuur

Opleidingsdirecteur Pascal Haazebroek en coördinator van de Research Masteropleiding Anna van Duijvenvoorde selecteren de hoofdthema’s van de midterm. Bij de panelgesprekken met de commissie zelf sluiten collega’s aan die veel ervaring hebben op een van die gebieden: ervaren studiedruk en studeerbaarheid van het programma; borging en toekomstbestendigheid van toetsing - mede in het licht van GenAI; en balans en duurzaamheid van de programmastructuur met meerdere tracks. 

'We willen studenten een uitdagend en tegelijk haalbaar programma bieden.'

‘We baseren ons op eerdere visitatierapporten, gesprekken met studenten, staf en de examencommissie,’ zegt Anna. ‘We willen studenten een uitdagend en tegelijk haalbaar programma bieden. Deze midterm is een kans om te kijken naar waar we staan, en vooral ook waar we verder kunnen versterken. Bijvoorbeeld in het ondersteunen van studenten en het inspelen op nieuwe uitdagingen zoals AI in het onderwijs.’ 

Wat is een midterm review?

De onderwijsvisitatie die bij de accreditatiecyclus hoort, is een wettelijke verplichting voor alle opleidingen in het land om verlenging van accreditatie te verkrijgen. De midterm review vindt drie jaar na de onderwijsvisitatie plaats en is een verplichting voor alle Leidse opleidingen vanuit het College van Bestuur. 

Waar de onderwijsvisitatie zich richt op een officiële beoordeling van de kwaliteit van de opleiding, ligt de focus van de midterm juist bij de ontwikkeling. Doordat een externe commissie in gesprek gaat met eigen panels over door de opleiding gekozen thema’s ontstaat er daadwerkelijk ruimte voor reflectie en advies. De commissie bestaat uit vakgenoten van buiten de universiteit, een collega uit een andere Leidse faculteit en een student van een andere opleiding.  

Hoe studenten het zelf zien

Het studentenperspectief is deze keer expliciet een uitgangspunt, omdat studenten als geen ander weten hoe het programma in de praktijk wordt ervaren. Daarom is een student van Pedagogische wetenschappen gevraagd om deel te nemen aan de externe commissie en zijn Thijs van den Berg en Minke Osinga respectievelijk als studentlid Opleidingsbestuur en RMOC gevraagd om mee te doen met de panelgesprekken.

Thijs: ‘In gesprekken met medestudenten kwamen wij er bijvoorbeeld achter dat specifieke factoren de ervaren studielast sterk beïnvloeden, binnen en buiten de specialisaties. Bijvoorbeeld dat je voor het ene vak je elke week wat in moet leveren en voor het andere een grote opdracht aan het eind. Of dat specialisatievakken van de ene specialisatie als lastig worden ervaren en van een andere als te makkelijk.’ Thijs hoopt dat deze feedback helpt om het programma nog beter te maken. ‘Het voelt goed om op deze manier bij te dragen.’ 

Extra aandacht voor toetsing

Hoog op de agenda staat het onderwerp toetsing. Pascal: ‘Het is van groot belang voor de opleiding dat we een goed overzicht hebben van onze toetsing: hoe, wat en wanneer toetsen we? We willen niet alleen dat het goed aansluit bij het opleidingsniveau, maar ook dat het helder en transparant is, zowel voor studenten als docenten.’ 

'We zijn geneigd studenten te motiveren met deelcijfers, terwijl het zeer de vraag is of het bijdraagt aan het leren.'

‘Verder kijken we naar hoe we vorm kunnen geven aan meer formatief toetsen. Summatief toetsen is iets wat nu soms voor studenten voelt als 'door hoepels springen,' legt hij uit. ‘We zijn geneigd studenten te motiveren met deelcijfers, terwijl het zeer de vraag is of het bijdraagt aan het leren. Aan de hand van een toetsoverzicht, waar alle cursuscoördinatoren aan hebben bijgedragen, willen we het gesprek hierover voeren. We hopen op nuttige adviezen van de midterm commissie.’ 

‘Daarnaast staan we, net als vele andere met ons, voor de grote uitdaging die GenAI met zich meebrengt voor toetsing. GenAI is niet alleen uitdagend in termen van validiteit van beoordeling en fraudegevoeligheid, maar ook omdat de komst van AI vragen met zich meebrengt over de benodigde vaardigheden van studenten.’ 

En dan?

Na het bezoek krijgt de opleiding een verslag van de panelgesprekken met daarin bevindingen en aanbevelingen van de commissie. ‘Op basis daarvan stelt de opleiding een Plan van Aanpak op,’ vertelt Rianne. ‘In dat plan doen we voorstellen om op korte én langere termijn aan de slag te gaan met de adviezen. Uiteraard in samenspraak met de opleidingscommissie en de examencommissie.’ 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.