Universiteit Leiden

nl en

Hoe voorspel je eindresultaten?

Kun je door wekelijkse metingen voorspellen met welk eindcijfer een student een vak afrondt? Die vraag en meer stond centraal in het Hoger Onderwijs Kenniscafé, georganiseerd door het ICLON.

Meer dan 30 geïnteresseerden van de Universiteit Leiden, van studenten tot docenten, wilden zich verdiepen in Learning Analytics (LA). Dat is het verzamelen van data over leergedrag, zoals de hoeveelheid leertijd, om vervolgens het onderwijs zelf en de slagingskansen te verbeteren. Het Kenniscafé opende met een presentatie door Arjen de Vetten (onderzoeker ICLON), die vervolgens ook de discussies tussen de deelnemers van dit kenniscafé begeleidde.

Eigen inhoud bepalen

Het was meteen duidelijk dat er een actieve houding van de deelnemers werd verwacht. Door middel van het plakken van stickers mochten zij bepalen welke drie van de tien vragen zij het liefst beantwoord zagen. De drie vragen met het grootste aantal stickers bepaalden welke onderdelen De Vetten in zijn presentatie behandelde.  

Dat werden de volgende drie onderwerpen:

  • Hoe geef je met LA inzicht in het leergedrag van studenten tijdens de cursus?
  • Hoe kun je LA gebruiken om een cursus te verbeteren?
  • Hoe kun je LA inzetten om de prestaties van studenten te voorspellen?

Aan de slag met Learning Analytics

Na een presentatie van De Vetten aan de hand van recente wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden, kregen de deelnemers de opdracht de inzichten meteen in de praktijk toe te passen. De deelnemers moesten een activiteit bedenken die studenten tijdens het semester konden uitvoeren waarmee je als docent met behulp van LA hun vooruitgang kan monitoren of studenten van feedback kan voorzien. Deze opdracht leverde levendige discussies op aan de tafels en een hoop goede ideeën. Zo had een van de deelnemers het idee dat studenten na ieder leeswerk een discussievraag over de stof moesten verzinnen. Een ander had het idee om halverwege de cursus studenten online een casus te laten oplossen om de opgedane kennis van de afgelopen weken bij de studenten te testen.

De presentatie en de discussies boden een hoop optimistische vooruitzichten voor het onderwijs. Maar, zo waarschuwde De Vetten aan het einde van de bijeenkomst, er moeten wel een paar kwesties in overweging worden genomen. Het is vooral belangrijk bij het implementeren van LA dat de resultaten in balans staan met de kosten van de ontwikkeling. Een andere uitdaging is dat je het liefst ook LA zou willen inzetten voor feedback op de inhoud van schrijfproducten maar dat het nog erg lastig is om voor teksten automatische feedback te genereren. Wel moedigde hij iedereen aan om het algemene idee van LA verder te promoten.

Het volgende Hoger Onderwijs Kenniscafé vindt plaats op 17 april 2026. Deze editie gaat over de inzet van AI bij toetsing. Josette Daemen (FSW), Andrei Poama (FGGA) en Mario de Jonge (ICLON) vertellen over hun FAIR ASSESS project. Deelname voor studenten en werknemers van de Universiteit Leiden is gratis. Aanmelden voor dit kenniscafé is al mogelijk.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.