Universiteit Leiden

nl en

FSW Onderwijsparade 2025: studentenwelzijn, eerlijk toetsen en AI

Op 28 oktober 2025 bracht de FSW Onderwijsparade docenten, onderzoekers en studenten samen voor een middag vol inspiratie, dialoog en praktijk. 

Het programma bood voor elk wat wils: van prikkelende keynotes over eerlijk toetsen in het tijdperk van AI en het onderwijzen over veerkracht, tot presentaties over AI-geassisteerd nakijken, het perspectief van studenten op AI, zelfzorg voor studenten en de interactieve Student Plaza-workshop.  

We bedanken alle deelnemers en bezoekers van harte voor hun enthousiasme en betrokkenheid! Hieronder vind je een fotoverslag, samen met geselecteerde key takeaways uit de sessies. 

'Toetsing is pas eerlijk als de principes erachter eerlijk zijn – en eerlijke principes zijn die waar niemand redelijkerwijs bezwaar tegen kan hebben. In ons onderzoek kijken we hoe generatieve AI kan ondersteunen bij toetsen die valide, transparant en écht nuttig zijn voor het leven van studenten.'  
Josette Daemen (FGGA) in haar keynote Fair Educational Assessment in the Age of AI 

'De kracht van generatieve AI ligt in het redeneren: als voorspellingen falen, gaat het systeem het probleem opsplitsen en oplossen. Daarom is het zo krachtig in het onderwijs. Momenteel gebruiken we bijvoorbeeld een bot waarmee studenten veilig kunnen oefenen met het beoordelen van suïcidale neigingen, waarbij de focus ligt op vaardigheden door middel van simulatie.'  
Julian van der Kraats (ISSC) over AI in het onderwijs 

'We moeten veerkracht begrijpen als een proces, maar ook bekijken in relatie tot de omstandigheden waarin iemand zich bevindt. Deze omstandigheden zijn niet alleen kortstondige gebeurtenissen, maar kunnen ook meer blijvende persoonlijke omstandigheden zijn.'  
Tim Mainhard (IPW) in zijn keynote Teaching Resilience 

'Ik wilde voorbij het idee kijken dat het gebruik van AI altijd fraude is, en in plaats daarvan onderzoeken wat er daadwerkelijk in de praktijk gebeurt. Het blijkt dat studenten behoorlijk geavanceerde manieren ontwikkelen om AI te gebruiken, nadenken over ethische kaders en verschillende redenen hebben om voor het gebruik van AI te kiezen.'
Masha Kunakhovich (CADS) over haar masterscriptie Het studentenperspectief op het gebruik van AI 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.