Nieuw veiligheidsbeleid en aanpassing veiligheidsmaatregelen Campus Den Haag
De universiteit is verantwoordelijk voor de veiligheid van meer dan 40.000 mensen die werken, studeren en te gast zijn in zo’n 50 gebouwen in Leiden en Den Haag. In dit bericht lees je welke veiligheidsmaatregelen er worden aangepast en wat er mogelijk voor jou gaat veranderen.
De beveiliging van onze gebouwen en de juiste balans tussen de noodzakelijke veiligheid van medewerkers en studenten en de gewenste openheid en toegankelijkheid van de universiteit is iets wat velen bezighoudt. Er is de afgelopen periode veel gediscussieerd over ons universitaire veiligheidsbeleid, en er leven vragen over de concrete beveiligingsmaatregelen in onze gebouwen. Daarover geven we graag meer duidelijkheid.
De afgelopen periode heeft het College van Bestuur (CvB) diverse maatregelen genomen om een zo veilig mogelijke werk- en studeeromgeving voor onze universitaire gemeenschap te creëren.
Lees ook het interview met vicevoorzitter Timo Kos, waarin hij namens het College van Bestuur reflecteert op het veiligheidsbeleid en vooruitblikt.
Om de inzichtelijkheid en transparantie van deze maatregelen te vergroten, heeft de universiteit de afgelopen maanden het eigen veiligheidsbeleid onder de loep genomen en geactualiseerd. Een conceptversie van dit Veiligheidskader Fysieke Beveiliging is op 14 juli met de Universiteitsraad (UR) besproken, en hun feedback is erin verwerkt. Dit aangepaste beleid wordt begin volgend jaar ter advies aan de UR voorgelegd. Daarna wordt het definitief vastgesteld door het CvB.
Aanpassingen veiligheidsmaatregelen
Een belangrijk onderdeel van het geactualiseerde veiligheidsbeleid is dat we bij incidenten standaard een evaluatie doen en periodiek bekijken welke ontwikkelingen er op het gebied van risico’s en dreigingen zijn. Op basis van deze periodieke risicoanalyses passen we de vaste en tijdelijke veiligheidsmaatregelen zo nodig opnieuw aan. Uitgangspunt hierbij is dat we steeds een verantwoord evenwicht vinden tussen academische openheid, toegankelijkheid en voor de veiligheid noodzakelijke beveiligingsmaatregelen. Dat betekent in de praktijk: minimale inzet waar mogelijk en opschaling waar nodig.
Op basis van een risicoanalyse van de huidige vaste en tijdelijke veiligheidsmaatregelen past het College van Bestuur de veiligheidsmaatregelen voor de gebouwen in Den Haag als volgt aan:
- Op 2 februari 2026 opent de universiteit, samen met een aantal partnerinstellingen – LUMC, Open Universiteit, TU Delft en UNL –, de Universiteitscampus Spui in de Haagse binnenstad. Bij de ingang worden toegangspoortjes geplaatst, gezien de ligging van deze locatie in de Haagse binnenstad. Deze poortjes lezen uitsluitend uit of iemand een pas heeft die toegang geeft, zonder dit verder te registreren. Het College van Bestuur heeft besloten deze toegangspoortjes vanaf de opening van deze campus op 2 februari als volgt in te zetten. De poortjes staan overdag open maar worden ‘s avonds 18:00 en in het weekend wel geactiveerd, als er minder toezicht aanwezig is in het gebouw en op straat. Dit om mogelijke overlast en diefstal van bezittingen van aanwezige studenten en medewerkers te voorkomen. Als er sprake is van hoog risico-bezoek, bijzondere evenementen, of ongeregeldheden in de omgeving kunnen de poortjes alsnog overdag worden geactiveerd. Studenten en medewerkers zullen dus altijd hun toegangspas bij zich moeten dragen. Over zes maanden volgt de eerste evaluatie van deze aanpak in het Spuigebouw., of zoveel eerder als omstandigheden daartoe aanleiding geven.
- De structurele controle van toegangspassen (LU-Cards) bij de ingang van locatie Wijnhaven in Den Haag wordt per 1 januari 2026 aangepast naar controle in de avonduren, vergelijkbaar met Campusgebouw Spui. Bij nieuwe, specifieke signalen van veiligheidsrisico’s zal worden beoordeeld of (opnieuw) tijdelijke inzet van kaartcontrole nodig is, zoals dat nu ook bij andere universitaire gebouwen gangbaar is. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij evenementen met (gast)sprekers, externe hoogwaardigheidsbekleders of andere deelnemers met een hoog veiligheidsrisicoprofiel. In de Wijnhaven zullen op termijn ook toegangspoortjes worden geplaatst en zal hiervoor hetzelfde regime gelden als hierboven is weergegeven voor de Spuicampus.
- Hetzelfde beleid voor toegangscontrole geldt per 1 januari 2026 ook voor de Schouwburgstraat in Den Haag.
- De structurele inzet van (externe) beveiligers in het gebouw Wijnhaven en ook in andere universitaire gebouwen wordt per direct afgebouwd en uiterlijk in maart 2026 beëindigd. Ook hierbij geldt dat bij, specifieke signalen van veiligheidsrisico’s zal worden bekeken of (tijdelijke) extra inzet van beveiligers of veiligheidswaarnemers nodig is, bijvoorbeeld vanwege de aanwezigheid of komst van bezoekers met een hoog veiligheidsrisicoprofiel.
- Daarnaast zijn ook de taken en verantwoordelijkheden van UFB-medewerkers zoals receptionisten op het gebied van toezicht en veiligheid bekeken, en, waar nodig, geconcretiseerd. Deze medewerkers krijgen ondersteuning en training om hun geactualiseerde, toezichthoudende taken goed uit te kunnen voeren.
Met dit aangepaste veiligheidsbeleid willen we als CvB duidelijk maken, en beter communiceren, welke keuzes wij maken in de soms ingewikkelde balans tussen de openheid en toegankelijkheid van onze gebouwen aan de ene kant, en de noodzakelijke veiligheid van onze medewerkers, studenten en bezoekers aan de andere kant. Zie hiervoor ook het interview met CvB-vicevoorzitter Timo Kos.