Loopbaanbeleid wetenschappelijk personeel
De Universiteit Leiden wil de beste wetenschappers naar Leiden trekken. Welke eisen stelt de universiteit aan nieuwe wetenschappelijke medewerkers? Waaraan moet je voldoen voor een academische loopbaan? Lees hier meer over het loopbaanbeleid voor het wetenschappelijk personeel.
PhD als basis voor een academische carrière
Een doctoraat is nodig om een volgende stap in je loopbaan te maken, of het nu gaat om een functie als docent, hoofddocent of hoogleraar. In geval van een contract voor bepaalde tijd als docent, kan een faculteit afwijken van dit principe. Voor andere uitzonderingen is toestemming van het College van Bestuur nodig.
Ervaring: binnen of buiten de academische wereld
Voor een dienstverband moet je ook ervaring buiten de Universiteit Leiden hebben opgedaan. Dit kan academische ervaring zijn op een andere universiteit of praktische ervaring buiten de academische wereld.
Prestaties gedurende de loopbaan
Eenmaal per jaar krijgen alle medewerkers een GROW-gesprek. Prestaties en ontwikkeling in het afgelopen jaar worden opgenomen in een beoordeling, net als overeenkomsten voor de komende periode.
Een GROW-gesprek is een voorwaarde voor het verlenen van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, een promotie en bijzondere beloningen, zoals extra periodieke salarisverhogingen en bonussen. De prestaties moeten in deze gevallen voldoen aan de functie-eisen.
Vlootschouw
Welke ontwikkeling van het personeel is gewenst met het oog op de strategie? Welke medewerkers komen in aanmerking voor bevordering en wie kan in de toekomst een bestuurlijke functie vervullen? Dat zijn voorbeelden van vragen die aan de orde komen tijdens de jaarlijkse Vlootschouw, een verkennend gesprek dat de decaan van een faculteit voert met de wetenschappelijk directeuren van de verschillende instituten en een HR-adviseur over de personele ontwikkelingen.
Het faculteitsbestuur bespreekt de uitkomst van deze gesprekken ook met het College van Bestuur. Het gaat dan om de strategische ontwikkelingen en keuzes, nieuwe leerstoelen, aanstaande hoogleraarsbenoemingen en bestuurlijke posities.
Lees meer over de Vlootschouw.
Onderwijsbevoegdheid
Alle medewerkers van de universiteit met een rol in het onderwijs moeten een of meer onderwijsbevoegdheden hebben.
Promovendi en wetenschappelijke medewerkers die een arbeidsovereenkomst hebben voor 0,5 fte, moeten een basiscursus didactische vaardigheden volgen.
De Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO) is verplicht voor alle hoogleraren, senior docenten, lectoren en docenten met een dienstverband van ten minste 1 jaar en voor ten minste 0,5 fte.
De Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) is een kwalificatie voor medewerkers die op een hoger niveau willen werken aan ontwikkeling en innovatie in het onderwijs.
Genderdiversiteit
Om nog meer talent naar de Universiteit Leiden te trekken, streven we naar genderdiversiteit tot op het hoogste niveau. In werving- en selectieprocedures wordt dan ook speciaal gelet op sollicitaties van mensen die ondervertegenwoordigd zijn binnen in een functiegroep.
Meer weten?
Meer informatie over werving, selectie en begeleiding van wetenschappelijke medewerkers door de Universiteit Leiden vind je in de richtlijn benoeming wetenschappelijk personeel.
Handreiking voor functie-indeling, inschaling en bevordering van wetenschappelijk personeel bij de Faculteit der Geesteswetenschappen
Deze handreiking is gebaseerd op de CAO, universitaire regelingen en beleid en heeft tot doel medewerkers te informeren over functie-indeling, inschaling en bevordering van wetenschappelijk personeel.
1. Uitgangspunten
Bij functie-indeling, inschaling en bevordering spelen de volgende uitgangspunten een rol.
- Kader
Tijdelijke en vaste aanstellingen dienen te passen binnen de vastgestelde meerjarenbegroting. Dit geldt ook voor functiewijzigingen, inschalingen en bevorderingen.
- Personeelsplan en de formatie
In het jaarlijkse personeelsplan maakt het Instituut een personeelsplanning waarbij de huidige personeelsbezetting wordt vergeleken met de toekomstige personeelsbehoefte. Op basis hiervan bepaalt het managementteam van het Instituut de beschikbare formatieplaatsen waarbij het gaat om welke functies(-niveaus), hoeveel functies, aantal fte’s en vast of tijdelijk. Deze functies zijn noodzakelijk om de taken op het gebied van onderwijs, onderzoek en management uit te voeren. De formatie is ook bepalend voor de in-, door- en uitstroom van personeel.
2. Universitair Functie-ordeningssysteem (UFO): Functie-indeling en Functiewaardering
De opgedragen werkzaamheden vormen het uitgangspunt voor de indeling van een functie. Deze werkzaamheden worden vergeleken met de tekst van een functieprofiel in het functie-ordeningssysteem. Op basis daarvan wordt vastgesteld op welk profiel de betreffende functie van toepassing is. Om het niveau van de functie te bepalen zijn bij elk functieprofiel indelingscriteria en indelingsregels opgenomen. Op basis van de indelingsregels kan het functieniveau worden vastgesteld. Voor de niveaubepaling is het van belang dat de medewerker aan de volle breedte van het profiel voldoet. Hierbij is het ook van belang dat de toegewezen werkzaamheden structureel en substantieel van aard zijn. Structureel houdt in dat het om een permanente taak gaat m.a.w. een taak die periodiek terugkeert. Substantieel houdt in dat de taak een omvang heeft van minimaal 10 % van het volledige takenpakket. Het functieniveau bepaalt vervolgens het salarisniveau. In de functieniveaumatrix worden alle functie- en salarisniveaus overzichtelijk aan elkaar gekoppeld.
Er is geen recht op doorstroom binnen en tussen UFO-profielen maar de doorlopende indeling in de verschillende functies kan tot verwachtingen en wensen leiden van individuele medewerkers ten aanzien van mogelijkheden tot bevordering. Leidinggevenden en medewerkers bespreken hun verwachtingen in het GROW-gesprek.
3. Facultaire criteria plaatsing en bevordering.
Als aanvulling op de generieke UFO-criteria voor de functie van universitair docent, docent en onderzoeker heeft de Faculteit der Geesteswetenschappen criteria vastgesteld voor plaatsing en bevordering personeel. Deze criteria zijn vastgelegd in Universitair docent, Docent en Onderzoeker.
Het gaat hierbij onder andere om de volgende aanvullende criteria:
- Promotie-eis
- Ervaringsjaren
- BKO
- Beheersing van de Engelse taal
- Beheersing van de Nederlandse taal
Op basis van de indelingscriteria in het UFO-profiel én de facultaire plaatsings- en bevorderingscriteria wordt vastgesteld welk functieniveau en bijbehorende salarisschaal van toepassing is.
Benoemingsprocedure en criteria voor benoeming en bevordering universitair hoofddocent
Het mandaat voor de bevordering van UD naar UHD ligt bij het Faculteitsbestuur. De WD doet een voordracht op basis van een intern (binnen het instituut) opengestelde vacature, of op basis van een persoonsgerichte procedure. Het (strategisch) personeelsplan van het instituut geeft aan op welke plekken een UHD-bevordering mogelijk is, gezien zowel de huidige opbouw en samenstelling van het personeelsbestand als toekomstige ambities van het instituut. Ook de financiële afweging maakt hiervan onderdeel uit, en de bevordering moet passen binnen de begroting van het instituut. Beide procedures vinden binnen dit kader plaats.