Lezing

Het begrijpen van menselijke migraties vereist een lange-termijnperspectief

dinsdag 5 december 2023
Serie
Archeologie 2023 – Leidse Stellingen
Bezoekadres
Online

Leiden is de stad van archeologie bij uitstek. De allereerste hoogleraar in de archeologie, Caspar Reuvens, was Leids! En ook nu, 200 jaar later, huisvest Leiden zowel de internationaal toonaangevende Faculteit der Archeologie als het beroemde Rijksmuseum van Oudheden.

Naar aanleiding van het succes van de Leidse Stellingen-lezingreeks van 2022 bundelen de twee erfgoedcentra opnieuw de krachten. Twee keer per maand is er een online lezing van één van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.

Lezing 5 december: Dr. Jason Laffoon (Engelstalig)

Stelling: Het begrijpen van menselijke migraties vereist een lange-termijnperspectief

De huidige debatten over het onderwerp menselijke migratie zijn vaak gebaseerd op ongefundeerde aannames over migratiecijfers in het verleden. Hoewel de internationale migratiecijfers lijken toe te nemen, zijn ze gebaseerd op historische gegevens en observaties van de afgelopen paar eeuwen. Terwijl menselijke migraties al tienduizenden jaren, zo niet langer, plaatsvinden. Het begrijpen van deze migratiepatronen vereist dat we een lange-termijnperspectief moeten hanteren om te beoordelen hoe de huidige trends zich verhouden tot migratiecijfers die niet alleen uit het recente verleden komen, maar ook uit de prehistorie.

Bio-archeologische archieven

Relatief recente ontwikkelingen in de archeologische wetenschappen stellen wetenschappers in staat om meer gedetailleerde informatie te verkrijgen over de levens van mensen in het verleden. Een van de belangrijkste van deze archeologische wetenschappelijke revoluties is de ontwikkeling en wijdverspreide toepassing van isotoop- en DNA-analyses. Deze hebben een nieuw licht geworpen op migratiepatronen uit het verleden. Ze leveren een krachtig bewijs dat migratie veel vaker voorkwam dan eerder werd gedacht. Deze nieuwe inzichten ondermijnen de algemene veronderstelling dat migraties recente fenomenen zijn. Integendeel, ze suggereren dat samenlevingen uit het verleden in staat zijn geweest om grote migratiestromen effectief te beheren.

Aanmelden kan via de website van het Rijksmuseum van Oudheden.

Meer informatie en inschrijving