Congres/symposium

Symposium interdisciplinaire samenwerking: Hoe bevorderen we verbindingen?

donderdag 1 februari 2024
Leiden University Academic Building
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden
Zaal
Telders Auditorium

Meld je aan!

De Universiteit Leiden organiseert dit evenement over interdisciplinaire samenwerking voor haar medewerkers. Dit evenement is vooral interessant voor collega's die een KIEM subsidie hebben aangevraagd of betrokken zijn bij één van de interdisciplinaire stimuleringsprogramma's van de UL.

Registreer hier

Hoe werkt samenwerken?

We moeten meer samenwerken! Deze uitspraak valt vaak binnen onze universiteit.

Maar, hoe kom tot gezamenlijke doelen? Wat wordt de aanpak? Hoe maak je de tijd? Hoe vind je de juiste partner? Hoe zorg je voor financiering? Veel vragen. Maar het antwoord hierop vinden, hoeft niet alleen.

We kunnen al een hoop van elkaar leren. Bijvoorbeeld vanuit de negen interdisciplinaire stimuleringsprogramma’s die nu een paar jaar lopen binnen onze Universiteit. Hoe is het hen vergaan? Wat gaat er goed? Wat kan er beter? En wat kunnen wij hier allemaal van leren?

Voor wie is dit symposium?

Deze eerste samenkomst (voertaal Engels) is gericht op collega's binnen Universiteit Leiden.

• Collega’s die een KIEM beurs, interdisciplinaire samenwerking, hebben aangevraagd en/of ontvangen
  • Collega’s verbonden aan één of meerdere stimuleringsprogramma’s
  • Collega’s die interdisciplinair samen (willen) werken.
  • Collega’s die veel (willen) samenwerken met interne en externe partijen.

Wat gaan we doen?

Tijdstip    Programma
14:30-15:00   Inloop en koffie Academiegebouw
15:00-15:10   Opening door Bas Nijboer in het Telders Auditorium
15:10-15:30   Sicco de Knecht over CvB Stimulering Strategie: Kiem, Groei en Bloei
15:30-15:45   Agnus Mol met KIEM Minecraftend in Marokko
15:45-16:00   Koffie halen en naar sessie
16.00-16.45   OF KIEM ontmoetingen - speed date
16.00-16.45   OF Interdisciplinair samenwerken in onderzoek: do's and don'ts
16.00-16.45   OF Interdisciplinair samenwerken in het onderwijs: studenten én docenten
16:45-17:15   Interdisciplinair samenwerken uitgelegd de Theorie
17.15–18:00    Borrel @ Academiegebouw

De voertaal van het plenaire deel van het symposium zal in het Engels zijn.

We zullen ons eerst laten inspireren over samenwerking door sprekers en voorbeelden uit andere domeinen en praktijken. Hierna gaan we in interactieve sessies aan de slag om elkaar te leren kennen en behoeften en blokkades bij samenwerking in kaart te brengen. We sluiten dan plenair af waarna er ruimte om aansluitend verder te praten bij de netwerkborrel.

Wie organiseert het evenement?

Dit evenement wordt gezamenlijk georganiseerd door het Kiem-project 'Hoe maken we van interdisciplinaire samenwerking een succes' (betrokken faculteiten FGGA/FSW/FdA/FWN) en de afdeling Strategische Communicatie & Marketing van het Bestuursbureau.

Dit symposium maakt deel uit van een symposia drieluik gericht op het bevorderen van samenwerking en tegengaan van verkokering in het: onderwijs, onderzoek en publieke domein.