NICA verhuist naar Leiden

Sinds 1 januari heeft Leiden er een nieuwe Graduate School bij. Het Netherlands Institute for Cultural Analysis (NICA), voorheen verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, is verhuisd naar het Centre for the Arts in Society (LUCAS).

Het NICA is een Nederlandse nationale onderzoeksschool, gewijd aan het academisch bestuderen van hedendaagse cultuur vanuit een interdisciplinair, theoretisch en kritisch perspectief. De school biedt graduate-vakken aan voor onderzoeksmasterstudenten en promovendi, en fungeert als een professioneel netwerk voor gelieerde wetenschappers.

Thuis voor wetenschappers

Het nieuwe directieteam van NICA bestaat uit Pepita Hesselberth (directeur), Tessa de Zeeuw (manager) en Kim Sommer (office manager). Zij spreken de hoop uit dat het NICA in Leiden een thuis zal blijven voor wetenschappers in verschillende stadia van hun carrières, waarbij ze in het bijzonder aandacht willen schenken aan promovendi en jonge onderzoekers.

Hesselberth: ‘Vooral voor jonge onderzoekers en promovendi is het ontzettend belangrijk om hun werk in uitvoering te kunnen presenteren in een omgeving die veilig is, waar ze de vaardigheden kunnen ontwikkelen waarmee ze zich binnen een internationale omgeving staande kunnen houden, en waar ze een netwerk kunnen opbouwen waar ze in de toekomst een beroep op kunnen doen. Dit zal in de nabije toekomst een aandachtspunt voor ons zijn.’

Meer informatie over NICA is te vinden op de website van het instituut. NICA is te bereiken via nica@hum.leidenuniv.nl