Collegecolumn: Vertrouwen in elkaars kwaliteiten, maakt ons wendbaarder

Wie geen leidinggevende functie heeft, zal niet snel met collega’s in gesprek gaan over leiderschapscompetenties. Toch is dat precies wat wij als universiteit wel zouden willen. Want door te vertrouwen op elkaars kwaliteiten, worden we een wendbare universiteit die kan vernieuwen en waar we ruimte geven aan elkaars talent.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Dit keer is de beurt aan Martijn Ridderbos.

Bij leiderschap denk je al snel aan het leiden van een organisatie, maar het gaat ook over persoonlijk leiderschap: het leidinggeven aan jezelf. Nadenken over je eigen ontwikkeling. Besluiten nemen over de weg die je bewandelt. En stilstaan bij de invloed die je hebt op jouw collega’s. Hoe meer je over jezelf weet, en kijkt naar het effect dat je hebt op anderen, hoe beter je kunt samenwerken.

Als de coronacrisis ons iets heeft laten zien, is het dat vertrouwen in elkaar leidt tot een enorme slagkracht. De snelheid waarmee we het thuiswerken en de digitalisering van ons onderwijs hebben gerealiseerd, was ongekend. Projecten waarvoor we normaal maanden zouden uittrekken, werden nu in een weekend uitgerold. Die snelheid kwam niet alleen door de druk van buiten, maar ook door de wendbaarheid die ontstaat als je elkaar vertrouwt.

'Als ik weet wat jij goed kan, dan vertrouw ik erop dat jij je werk goed doet.'

Die wendbaarheid hebben we nodig om te kunnen reageren op ingewikkelde vraagstukken die op de universiteit af komen. Het is belangrijk om wendbaar te kunnen zijn, ook als er geen crisis is. Als ik weet wat jij goed kan, dan vertrouw ik erop dat jij je werk goed doet. Als ik aan jou kan zien dat je het ergens niet mee eens bent, dan kunnen we het daarover hebben. Door een gesprek te voeren, kunnen wij samen nieuwe uitdagingen tegemoet treden.

Daarom is het belangrijk dat iedereen binnen de universiteit nadenkt over zijn eigen persoonlijke leiderschapskwaliteiten. Want als je de tijd maakt om daarover het gesprek te voeren met je collega’s, wordt het werk makkelijker en plezieriger. Het is een investering in tijd die altijd rendeert, dat is mijn overtuiging.

Workshops

Afgelopen donderdag maakte ik hier ook tijd voor. Samen met Annetje, Hester en de decanen van de faculteiten namen we deel aan een pilotworkshop over leiderschap. Een team van collega’s heeft de afgelopen maanden met input uit de organisatie uitgewerkt wat leiderschap binnen Universiteit Leiden betekent en welke competenties hierin een rol spelen. Tijdens de workshop hebben we hier kennis mee gemaakt en met elkaar stilgestaan bij ons eigen leiderschap.

De komende periode vinden meerdere pilotworkshops plaats met groepen in de organisatie, waarna de tools voor het gesprek over leiderschapskwaliteiten voor iedereen beschikbaar komen. Want als we willen vernieuwen en verbinden, zoals wij als doel hebben gesteld in het Strategisch Plan, dan moeten we het dus met elkaar hebben over ons leiderschap en onze competenties. In onze organisatie hebben we misschien te weinig gedaan om mensen daarvoor te enthousiasmeren. Wat mij betreft gaan we daar nu hard mee aan de slag.

Toolkit Let’s connect

Kun je niet wachten om al aan de slag te gaan met je eigen persoonlijke ontwikkeling? Bezoek dan alvast de toolkit Let’s connect. Daarin vind je artikelen, video's, trainingen en gesprekstools om open met elkaar in gesprek te gaan. Je vindt er tips om connectie te maken en actief te luisteren. Je oefent met het bespreken van moeilijke kwesties en het maken van afspraken. Je leert feedback geven en reflecteren op je eigen gedrag, zodat je met respect kunt communiceren.

Herken jij je in dit verhaal? Of deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar nieuws@leidenuniv.nl