Laura van der Plas: ‘We willen laten zien dat we een community zijn die om elkaar geeft’

Laura van der Plas is sinds eind 2021 Wellbeing Officer voor Campus Den Haag. Door middel van verschillende projecten, zorgt zij ervoor dat er meer aandacht komt voor studentenwelzijn. Hoe gaat dit tot nu toe? En wat zijn deze projecten precies? Laura praat ons bij over de huidige stand van zaken.

Laura vertelde ons eerder dat de vraag en het aanbod voor studentenwelzijn niet goed genoeg op elkaar aansloten. De nadruk moest meer komen te liggen op binding en een veilig studieklimaat, omdat voor veel studenten de sociale activiteiten op Wijnhaven door corona waren weggevallen. Een van de eerste taken die Laura op zich nam, was het probleem van eenzaamheid onder studenten aanpakken. Hiervoor begon ze het project Acts of Kindness.

Het project Acts of Kindess is in februari gelanceerd. Studenten van de campus kunnen briefjes op een pilaar ophangen en zo om hulp vragen en in contact met elkaar komen. ‘We zijn begonnen met een pilot van 500 kaarten en die zijn inmiddels allemaal op. Mensen hebben de kaartjes mee naar huis genomen, zodat zij in contact kunnen komen met iemand of hebben zelf een briefje op de paal gehangen’, aldus Laura. Het project is goed ontvangen en dus zijn er ondertussen nog honderden kaartjes bijgedrukt. Iets waar Laura blij mee is: ‘Met dit project willen we willen laten zien dat we een community zijn die om elkaar geeft.’

Covey Program

Een ander project dat opgestart is, is het Covey Program. Studenten worden aan elkaar gekoppeld in coveys. Dit zijn groepjes van ongeveer vijf studenten die allemaal een verschillende opleiding volgen en in verschillende jaren van hun opleiding zitten. De afgelopen twee maanden hebben 25 studenten hebben zich dit programma aangemeld. ‘Het programma is ideaal voor mensen die laagdrempelig contact willen hebben met anderen studenten van de Campus Den Haag’, laat Laura weten. Aan de hand van de activiteiten leren de coveys elkaar goed kennen. Een van de activiteiten is Crazy88, waarbij studenten doormiddel van verschillende taken en opdrachten, vanuit hun thuislanden toch aan elkaar verbonden zijn.

Laura van der Plas

Nieuwe initiatieven

Naast de bestaande programma’s worden er binnenkort nieuwe initiatieven gestart. Zo worden de programma’s Siggie en PERSPECTIVE binnenkort gelanceerd.

Siggie verleent coaching aan studenten die vragen hebben over bijvoorbeeld uitstelgedrag, stress of angsten. Het programma maakt gebruik van professionele coaches, die de studenten vijf sessies lang aan de hand van online modules begeleiden. ‘Siggie voldoet goed aan de vraag van studenten. Voor sommige problemen is een studentpsycholoog niet nodig om de klacht te behandelen, maar wil de student wel op een andere manier geholpen worden’, zegt Laura.

Daarnaast wordt PERSPECTIVE opgezet. Prestatiedruk staat in PERSPECTIVE centraal: wat verstaan we onder succesvol, hoe kunnen we binnen dat begrip een grotere rol voor welzijn creëren, en hoe brengen we dat in de praktijk. Een van de manieren waarop dat in de praktijk gebracht wordt, is gastsprekers uit het werkveld uitnodigen om over hun werk, successen, maar vooral ook tegenslagen te praten. Volgens Laura is het belangrijk dat er ook wordt gesproken over de tegenslagen: ‘Als je alleen maar succesverhalen hoort, denk je dat uitzonderlijkheid de norm is, terwijl het een beperkt beeld is.’

Vanaf het begin van het nieuwe Academisch jaar, worden de studenten geïnformeerd over de nieuwe projecten. Ook wordt universitair aan een visie op studentenwelzijn gewerkt. Wil je hier over meedenken? Neem dan contact op met Laura via l.van.der.plas@hum.leidenuniv.nl