Online boekensalon ‘Eureka!’ – met Louise O. Fresco

Hard werk, gelukte en mislukte experimenten, dwaalsporen en toeval. Slechts zelden komen wetenschappelijke ontdekkingen tot stand door een eenmalige geniale ingeving. Wetenschap is het verhaal van mensen getekend door doorzettingsvermogen en tegenslag, geduld en ongeduld, concurrentie, miskenning en erkenning – maar altijd weer vanuit het verlangen om de wereld te begrijpen.

Louise O. Fresco schreef het essay Kruiden, kokkels en kippen. Wetenschap als ontdekkingsreis voor de Maand van de Geschiedenis. Via Rumphius en Eijkman brengt ze een eerbetoon aan alle onderzoekers van vroeger en nu. In de online boekensalon van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) gaat presentator Garrelt Verhoeven met Louise O. Fresco in gesprek over wetenschappelijke worstelingen, tegenslagen en toevalligheden. Kasper van Ommen, conservator Westerse gedrukte werken en Mart van Duijn, conservator Na-middeleeuwse handschriften en Archieven, laten tussendoor bijpassende stukken uit de Bijzondere Collecties zien.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Rumphius en Eijkman

Georg Rumphius was een Duitse amateurbioloog in dienst van de VOC die ondanks de dood van zijn vrouw en dochter bij een aardbeving, blindheid, het verlies van zijn manuscripten bij een grote brand én het zinken van het schip met de exemplaren van zijn Kruidboek postuum toch wereldberoemd werd en later Linnaeus zou inspireren. De arts Christiaan Eijkman ontdekte twee eeuwen later bij toeval het bestaan van gebreksziektes en de rol van vitamines bij de gezondheid van kippen, waarvoor hij (en niet zijn naaste collega die de hypothese had geopperd) de Nobelprijs ontving.

Auteur en essay

Louise O. Fresco (1952) is schrijver, wetenschapper en columnist voor NRC. Haar recentste boeken zijn de roman De plantenjager uit Leningrad en Ons voedselHet essay Kruiden, kokkels en kippen. Wetenschap als ontdekkingsreis, is een uitgave van Uitgeverij Prometheus en is de hele maand oktober te koop in de betere boekhandel, zo lang de voorraad strekt. Het essay telt 64 pagina’s en is verkrijgbaar (ISBN: 9789044653564) voor 4,99 euro.

Eureka! Live - Afsluiting van de Maand van de Geschiedenis

Op dinsdagavond 31 oktober organiseren de Canon van Nederland, Rijksmuseum Boerhaave en Universitaire Bibliotheken Leiden Eureka! Live: een avond over persoonlijke verhalen achter wetenschap, wetenschappers en wetenschapsgeschiedenis in Rijksmuseum Boerhaave. Met een podiumgesprek met Louise Fresco, gesproken columns, een tekenworkshop, een sleutelstukkentour en meer brengen we een ode aan de kennis en sluiten we de Maand van de Geschiedenis feestelijk af.  Bekijk het programma en meld je aan. Kosten: € 12,50 p.p., dat is inclusief 2 consumpties en museumentree.

Oktober is de Maand van de Geschiedenis, het grootste geschiedenisevenement van Nederland. Samen met talloze musea, bibliotheken, boekhandels, archieven en andere culturele instellingen organiseert de Maand honderden activiteiten door het hele land onder het motto 'Ontdek gisteren, begrijp vandaag'.