Universiteit Leiden

nl en

Vier projecten krijgen subsidie voor wetenschapscommunicatie

Een klimaatgame, een festival over wetenschap en muziek, een mobiel psychologielab en interactieve sessies over angst bij kinderen. NWO beloont vier projecten waar Leidse onderzoekers wetenschap en samenleving dichter tot elkaar brengen. Wat zijn dat voor projecten?

Het KlimaatCasino: een serious game voor mbo-studenten

Wat is de impact van klimaatverandering op onze maatschappij? Veel jongeren, waaronder mbo-studenten, hebben daar allerlei vragen over. Het blijkt lastig om hen te bereiken met geschreven wetenschappelijke informatie. Daarom ontwikkelde milieuwetenschapper Joeri Reinders het KlimaatCasino, een serious game die jongeren op een speelse en prikkelende manier kennis laat maken met klimaat en duurzaamheid. In het KlimaatCasino nemen vijf spelers plaats bij een klimaatwetenschapper en klimaatcroupier om vijf quizvragen over klimaatverandering te beantwoorden. Bij elke vraag kiezen spelers antwoorden en zetten ze fiches in om te bepalen hoe zeker ze zijn van het antwoord.

Aanvrager: Joeri Reinders (Leiden University College).

Flirten met de wetenschap. Psychologie Lab op Wielen verbindt wetenschappers en jongeren

Hoe laten jongeren elkaar weten dat ze interesse in elkaar hebben? Het Psychologie Lab Op Wielen biedt een platform voor wetenschappers en jongeren om over seksualiteit en aantrekkingskracht te praten. De wetenschappers organiseren experimenten en activiteiten in dit mobiele lab. Dat doen ze ook gedurende vier ‘Avonden van de Verleiding’ in museum Naturalis waar ze hun onderzoeksbevindingen presenteren. Naast workshops en discussiepanels krijgen jongeren ook hier de kans om deel te nemen aan onderzoek. De kennis en inzichten van dit project kunnen helpen bij de ontwikkeling van passende interventies, bijvoorbeeld bij seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Aanvragers: Mariska Kret (Instituut Psychologie), Iliana Samara (Instituut Psychologie) en Margaret Gold (Citizen Science Lab).

Snaartjes: interactief kinderfestival over wetenschap en muziek

Snaartjes is een interactief festival waar wetenschapscommunicatie en muziek samenkomen, voor kinderen van acht tot twaalf jaar oud. Muziek kan een motiverende en verbindende rol spelen in de ontwikkeling van kinderen. Bij Snaartjes maken kinderen, die niet zo snel in aanraking komen met wetenschap, interactief kennis met onderzoek over de bijzondere band tussen mens en muziek. Het festival is een samenwerking tussen wetenschappers en musici. Zij organiseren verschillende activiteiten die muziek benaderen vanuit de psychologie, neurowetenschappen, muziekwetenschappen, gedragsbiologie, en genetica. Het festival is op 15 juni in TivoliVredenburg in Utrecht.

Aanvragers: Fleur Bouwer (Instituut Psychologie), Lara Wierenga (Instituut Psychologie), Henkjan Honing (Universiteit van Amsterdam).

De kracht van wetenschapscommunicatie: tijdig signaleren en behandelen van kinderen met angst en stress

Angst en stress zijn de meest voorkomende mentale problemen en ontstaan vaak al in de kindertijd. Ongeveer twintig procent van alle kinderen heeft hier significant last van en klachten gaan niet vanzelf over. Angststoornissen kunnen leiden tot andere problemen zoals schooluitval, depressie, eenzaamheid en middelengebruik. Circa de helft van de kinderen met deze klachten wordt niet opgemerkt. In interactieve sessies met kinderen, ouders, het onderwijs, de jeugdzorg en de wetenschap worden relevante kennis en vaardigheden gedeeld. Zo halen Leidse psychologen belangrijke informatie op uit de maatschappij en bevorderen de Leidse psychologen vroegtijdige signalering en passende zorg.

De aanvragers zijn allen van het Instituut Psychologie: Anke Klein, Marieke Bos, Anika Bexkens, Michiel Westenberg.

NWO beloont in totaal negen wetenschapscommunicatieprojecten, waarvan bij vier de hoofdaanvrager een onderzoeker van de Universiteit Leiden is. De projecten krijgen een subsidie in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda op het terrein van wetenschapscommunicatie. Eind november 2023 start een nieuwe aanvraagronde.

Foto: Psychologielab op Wielen. Marc de Haan

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.