Bekendmaking nieuwe naam Cluster Zuid

Vandaag maakt de Universiteit Leiden bekend naar wie het nieuwe Cluster Zuid aan de Witte Singel vernoemd zal worden. Zomer 2023 werd via een stemronde bepaald hoe het complex op het voormalige Van Wijkplaats/Van Eyckhof, dat naar verwachting in maart wordt opgeleverd, zal gaan heten. Het stond al vast dat het complex de naam van een vrouwelijke wetenschapper zou krijgen.

In september 2023 kregen de medewerkers van de Faculteit Geesteswetenschappen de kans om een stem uit te brengen op één van in totaal vier mogelijke namen: Raden Adjeng Kartini, Herta Mohr, Aleida Nijland en Maria Ulfah. Nadat de stembussen op 22 september gesloten werden, kwam er een duidelijke winnaar uit de bus. Nu de oplevering van Cluster Zuid aanstaande is, kan de naam bekend worden gemaakt.

En de winnaar is…

De naam van Egyptologe Herta Mohr was met afstand de populairste naam onder de kiezers. Dit betekent dat Cluster-Zuid na de opening het ‘Herta Mohr-gebouw’ zal heten. Het is voor het eerst dat een Leids universiteitsgebouw vernoemd wordt naar een vrouw.

Wie was Herta Mohr?

Herta Theresa Mohr werd in 1914 in Wenen geboren als dochter van een arts die later door het Rode Kruis zou worden onderscheiden voor zijn werk tijdens de Eerste Wereldoorlog. Mohr trad aanvankelijk in haar vaders voetsporen en ging aan de Universiteit van Wenen Geneeskunde studeren, maar stapte later over naar de Faculteit Geesteswetenschappen, waar ze vakken volgde in Egyptologie en Afrikanistiek.

Mohr in Leiden

Mohr en haar ouders verhuisden eind jaren ’30 naar Leiden, vermoedelijk vanwege de politieke ontwikkelingen in Oostenrijk. In Leiden studeerde ze Egyptologie aan de toenmalige Rijksuniversiteit. In die periode onderzocht ze in het Rijksmuseum van Oudheden de mastaba (grafkapel) van de Egyptische rechter en priester Hetepherakhty (ca. 2400 v.C.). De mastaba stond oorspronkelijk in Saqqara, maar was in 1902 verkocht aan het Leidse museum. In 1938 gaf Mohr een lezing over de grafkapel op het Internationale Oriëntalistencongres in Brussel. Tijdens haar studie in Leiden woonde ze op Hogewoerd 113 en was ze lid van studentenvereniging Augustinus.

Laatste jaren

Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verhuisde Mohr gedwongen naar Eindhoven. Hier werkte ze aan haar boek over de mastaba, wat bemoeilijkt werd door de gebrekkige toegang tot boeken, studiemateriaal, en natuurlijk de mastaba zelf. Mohr werd vanwege haar joodse afkomst op 2 augustus 1942 gearresteerd en naar concentratiekamp Westerbork gedeporteerd. De precieze datum van haar overlijden is niet vast te stellen, maar volgens officiële bronnen stierf Herta Mohr op 15 april 1945 op 30-jarige leeftijd in concentratiekamp Bergen Belsen, vlak voordat Engelse en Canadese troepen het kamp bevrijdden.

Diepe indruk

Vlak voor haar arrestatie had Mohr het voorwoord van haar boek nog geschreven. Het boek, The Mastaba of Hetep-Her-Akhti: Study on an Egyptian Tomb Chapel in the Museum of Antiquities Leiden, kwam in 1943 uit en maakte blijkbaar diepe indruk; zelfs een aantal Duitse universiteiten schafte het nog tijdens de oorlog aan, iets wat in die periode zeer ongebruikelijk was.

Decaan Mark Rutgers over de bekendmaking van de naam: 'Met trots kondigen we vandaag aan dat het nieuwste gebouw op de Humanities Campus de naam draagt van Herta Mohr. Het Herta Mohr-gebouw vertegenwoordigt niet alleen de fysieke uitbreiding van onze campus; het symboliseert de erkenning van de onuitwisbare academische bijdrage van deze uitzonderlijke Egyptologe en van vrouwelijke wetenschappers binnen onze faculteit.'

De biografische informatie op deze pagina is gebaseerd op het onderzoek van Nicky van de Beek.

Herta Mohr