Universiteit Leiden

nl en

Vaardige studenten: dit is hoe het Science Skills Team jou als docent ondersteunt

Onderwijs is meer dan alleen kennisoverdracht: studenten ontwikkelen ook tal van belangrijke vaardigheden. Maar welke vaardigheden komen bij welk vak aan bod? En hoe kunnen we studenten helpen deze vaardigheden te trainen? Het Science Skills team is druk in gesprek met docenten om dit per vak in beeld te brengen. Ook meedoen? Lees dan snel verder!

In 2023 selecteerde de Universiteit Leiden 13 ‘vakoverstijgende vaardigheden’ waarvan we het als universiteit belangrijk vinden dat studenten die tijdens hun studie ontwikkelen. Binnen FWN nam het Science Skills Team van SEEDS de teugels in handen om de vaardigheden in het onderwijs beter zichtbaar te maken en verder te ontwikkelen. Het team, bestaande uit Lisann Brincker, Wybirgje de Vries en Marjo de Graauw, is ook de trekker van eerdere initiatieven, zoals de ontwikkeling van het Science Skills Platform.

‘In de zomer van 2023 hebben we met behulp van een enquête onder docenten geïnventariseerd welke vaardigheden een rol spelen in hun vakken’,  vertelt Brincker. ‘Op basis van de respons hebben we de afgelopen maanden al negentig docenten uitgenodigd voor een gesprek over vaardigheden in hun vak.’

In dertig minuten alle vaardigheden in jouw vak in beeld

Tijdens het gesprek zoekt de docent samen met een onderwijsdeskundige van het Science Skills Team uit welke vaardigheden er in diens vak aan bod komen. Brincker: ‘We kijken naar de studiegidspagina van het vak, de leerdoelen, werkvormen, opdrachten en tentaminering. Vaak komen vaardigheden impliciet al aan bod, ons doel is om dit expliciet te maken. Daartoe komt vanaf volgend jaar voor elk vak op de studiegidspagina een kopje met Vakoverstijgende vaardigheden. Als bij jouw vak één of meer van de dertien vaardigheden aan bod komt, is dat straks hier te zien.’

Science Skills Platform als tool voor ondersteuning

Maar zichtbaarheid alleen is niet voldoende; daarom biedt het Science Skills Team docenten en studenten ook passende ondersteuning om de benodigde vaardigheden verder te ontwikkelen. Dat doen ze met het Science Skills Platform: een digitale leeromgeving vol modules om vaardigheden te trainen. De Vries: ‘Samen met de docent kiezen we welke van de ruim 100 vaardigheidsmodules van het platform relevante ondersteuning bieden voor het vak. Het platform bevat theoretische achtergrondinformatie, handige stappenplannen en templates. Het is bij uitstek geschikt om binnen het vak bewuster met vaardigheden aan de slag te gaan.’

Wat vinden docenten?

‘Het platform bevat zoveel informatie dat dat best overweldigend kan zijn. Tijdens het gesprek heeft het team me een digitale rondleiding gegeven en een selectie van modules laten zien die heel relevant waren voor mijn vak. Een op maat gemaakte Brightspace-pagina verwijst mijn studenten nu precies naar deze modules. Zij hebben toegang tot ondersteuning en ik heb iets in handen om hen te helpen met vragen, een win-win!’

Duurzame ondersteuning op maat

Het team ontwikkelt voor elk vak materialen die studenten naar de selectie van modules verwijzen. Denk aan een speciale skills-pagina binnen de Brightspace-omgeving van een vak. Ook kunnen de links naar relevante modules worden verwerkt in opdrachten of beoordelingscriteria. Omdat alle huidige en toekomstige studenten van de faculteit gedurende hun hele studie toegang tot het Science Skills Platform behouden, is dit een duurzame investering voor het vak.

Gesprekken gaan door in 2024 en 2025. Ben jij erbij?

De Graauw: ‘De komende twee jaar zullen we contact opnemen met alle andere docenten die afgelopen zomer de enquête hebben ingevuld.’ Heb je de enquête nog niet ingevuld maar mocht je naar aanleiding van dit nieuwsbericht graag aan de slag gaan met vaardigheden in jouw vak, vul dan nu deze enquête in.

Vul de enquête in

Heb je vragen?

Neem dan contact met op met het Science Skills Platform via skills@science.leidenuniv.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.