Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Selecteer eenheid
Je ziet nu alleen algemene informatie. Selecteer je organisatie om ook informatie te zien over jouw faculteit.

Even bellen met Andrei Poama over het ontwikkelen van GenAI-tools voor eerlijke formatieve feedback

Als er iets is dat studenten van hun docenten zouden moeten krijgen, is het goede feedback, zegt universitair docent Andrei Poama. 'Maar we moeten het op een eerlijkere manier doen.' Samen met een team van experts op het gebied van onderwijswetenschappen werkt hij aan een project rondom de ontwikkeling van GenAI-tools die docenten voor dit doel kunnen gebruiken.

Andrei Poama

Dag Andrei, waarom zijn jullie dit project gestart?

'In het hoger onderwijs hebben we een probleem met het geven van formatieve feedback, dat is feedback die studenten ontvangen van hun docenten of medestudenten die niet gekoppeld is aan een score of cijfer. Er is veel variatie in de hoeveelheid en kwaliteit van de feedback die leerlingen ontvangen, evenals in de tijd die docenten kunnen besteden aan het geven ervan. De ambitie van ons project is om dit probleem te erkennen en te proberen hybride formatieve feedbackprocessen te ontwerpen die leraren, studenten en andere experts op het gebied van onderwijswetenschappen samenbrengen, inclusief ons projectteam met collega's van ICLON, LLInC en de ISSC. Het is belangrijk om te benadrukken dat het niet onze ambitie is om leraren te vervangen door AI, maar om een reeks GenAI-toepassingen te ontwikkelen, bouwen, toepassen en evalueren die docenten kunnen gebruiken om betere formatieve feedback te geven.'

Hoe verschilt jullie voorstel van andere projecten waarbij GenAI-feedbacktools worden ontwikkeld?

'De meeste GenAI-feedbacktools zijn ontworpen met twee specifieke waarden in gedachten: efficiëntie of effectiviteit. In ons pilotvoorstel is eerlijkheid de leidende waarde. Dit kan betekenen dat je consistente en transparante feedback geeft, of feedback die vooroordelen vermindert. Maar het omvat ook variabelen zoals de toon van de feedback, respect en het geven van een stem aan studenten in het algehele feedbackproces. Die stem krijgt letterlijk de ruimte door tools te ontwerpen waarmee studenten zowel schriftelijk als in spraakmodus kunnen communiceren.'

Wat maakt dit project zo urgent?

‘In het huidige hoger onderwijslandschap zijn het niet alleen universiteiten die feedbacktools ontwikkelen. Particuliere onderwijstechnologiebedrijven doen dit ook – en vaak sneller dan de universiteiten. Om commerciële bedrijven voor deze tools te betalen voelt voor mij als verspilling, niet alleen omdat het een tijd is van schaarse middelen, maar ook omdat we niet echt profiteren van al onze interne expertise en onderwijskundige creativiteit. Ik ben daarom blij dat we ons als universiteit steeds bewuster worden van de noodzaak om deze tools te ontwikkelen en om er eigenaarschap van te nemen. Ik denk dat als er iets is dat studenten van hun docenten zouden moeten krijgen, het goede feedback is. Persoonlijk zie ik feedback als een professioneel gesprek tussen docenten en leerlingen. Maar we moeten het beter doen en op een eerlijkere manier.'

Kunnen leraren en leerlingen hun mening delen over het gebruik van AI bij toetsing?

'Zeker! Ons voorstel is gekoppeld aan het FAIR ASSESS-project dat wordt ondersteund door de Faculteit Governance and Global Affairs. Het doel van dit project is om op een onderzoeks- en evidence-based manier uit te zoeken hoe we het gebruik van GenAI-tools in het beoordelingsdomein aan de Universiteit Leiden moeten reguleren. Wat betekent het om deze hulpmiddelen eerlijk te gebruiken, zowel voor docenten als studenten? We organiseren vier sessies in januari en februari, waar studenten en docenten kunnen reflecteren op deze vragen. Dit wordt de eerste keer dat zoiets gebeurt in het wereldwijde hoger onderwijs, dus ik roep alle docenten en studenten op om er deel van uit te maken. Je kunt je online aanmelden tot 1 december.'

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.