Richtlijnen nieuwsbericht
Hoe schrijf je een goed nieuwsbericht? We zetten een aantal richtlijnen op een rij.
Om te beginnen een paar algemene richtlijnen:
- Introduceer personen (functie bij de naam)
- Vermijd jargon of ambtelijk taalgebruik en passieve vormen
- Schrijf vanuit de lezer en niet vanuit de organisatie
- Focus op het nieuwsfeit
Koppen
- Korte, krachtige kop (bij voorkeur op 1 regel, 25-70 tekens)
- Kop staat los van artikel (tekst loopt dus niet door van kop in intro)
Intro
- Kort intro: bij voorkeur maximaal 150 tekens om afbreking in het nieuwsoverzicht en nieuwsbrieven te voorkomen
- Intro kan los gelezen worden
- Geen links in intro
- Intro (en tekst) tijdloos schrijven (niet ‘gisteren’ of ‘afgelopen dinsdag’)
Artikel
- Niet te lang: aantal woorden totale tekst (intro meegeteld): maximaal 450
- Gebruik betekenisvolle tussenkopjes
- Maak korte alinea’s (niet meer dan 100 woorden)
Foto’s
- Zorg voor een aantrekkelijke, scherpe foto (vooral de eerste foto, die op overzichten en in nieuwsbrieven verschijnt)
- Geen geschikte foto? Een bericht zonder foto kan ook. Soms is het mogelijk een stockfoto aan te kopen via de afdeling Strategische Communicatie & Marketing. Meer informatie vind je op onze pagina Beeldmateriaal website.
Gebruik van links
- Betekenisvolle links in het bericht opnemen. Gebruik een interne link als die er is.
- Bij promotie of ander evenement: neem link op naar het gerelateerde agenda-item.
Selectie van nieuws
We letten bij de selectie van nieuwsberichten voor homepage en nieuwsbrieven onder andere op: actualiteit, maatschappelijke relevantie, bijdrage aan de zes doelstellingen uit het strategisch plan, en de profilering van ons onderzoek).
Doel van een nieuwsbericht kan zijn om de pers (ook via persbericht) en/of een breed publiek te informeren over bijvoorbeeld een belangrijk evenement, de uitkomst van een onderzoek of een nieuwe opleiding. Ook de expertise van de universiteit binnen een actueel thema is 'nieuws'. Verder plaatst de redactie ook human interest berichten om een gezicht en stem te geven aan medewerkers, studenten en alumni van de universiteit.
Heb je nieuws waarover je een nieuwsbericht wil laten plaatsen? Neem dan contact op met:
- nieuws@leidenuniv.nl voor de externe website.
- studentenwebsite@leidenuniv.nl voor de studentenwebsite.
- medewerkerswebsite@leidenuniv.nl voor de medewerkerswebsite.