Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Selecteer eenheid
Je ziet nu alleen algemene informatie. Selecteer je organisatie om ook informatie te zien over jouw faculteit.

Hoe een e-learning scripties makkelijker maakt voor docenten én studenten

In de rubriek ‘Onderwijsheden’ delen Psychologiedocenten hun belangrijkste inzichten over college geven. Deze maand: Laura Nawijn ontwikkelt met collega’s een e-learning om de scriptiebegeleiding van klinische psychologiestudenten te verbeteren. ‘We bieden studenten op een toegankelijke manier heldere uitleg en praktische tools, zodat zij zelfstandig en met vertrouwen hun scriptieproces doorlopen.’

Laura Nawijn vindt het begeleiden van scripties het leukste onderdeel van haar baan.

Wat vindt universitair docent Laura Nawijn het leukste aan haar baan? Het begeleiden van scripties. Ze vertelt: ‘Onderwijs en onderzoek komen hierbij op een heel leuke manier samen. Klinische psychologiestudenten hebben vaak veel interesse in het onderwerp van hun scriptie en willen zich er graag in verdiepen, maar soms zien ze er ook tegenop. Het is dan heel mooi om samen met die studenten aan de slag te gaan. En als ze dan aan het einde zeggen dat ze het leuk vonden om hun onderzoek te doen, dan is dat heel waardevol.’

De beste begeleiding

Samen met haar collega’s Joanne Mouthaan en Anne van Giezen is Nawijn sinds enige tijd bezig om meer groepsgewijze scriptiebegeleiding te ontwikkelen. Aan de hand van GroupWise Thesis Supervision krijgen studenten in groepen algemene informatie over het schrijven van een scriptie. Hoe houd je het beste je referenties bij? Hoe schrijf je ook alweer een sterke inleiding? En hoe kan je de juiste zoektermen opstellen? ‘We bieden studenten op een toegankelijke manier heldere uitleg en praktische tools, zodat zij zelfstandig en met vertrouwen hun scriptieproces doorlopen,’ vertelt Nawijn. ‘Met de juiste ondersteuning weten ze beter wat er van hen wordt verwacht en hoe ze hun werk kunnen structureren. Zo kunnen zij gericht aan de slag en kunnen wij als begeleiders ons focussen op de inhoudelijke verdieping.’ Volgens Nawijn kan je de groepsbegeleiding aan de ene kant zien als een soort opfris- en verdiepingscursus en is het aan de andere kant een mogelijkheid om te sparren met medestudenten. ‘De scriptie is soms een eenzaam proces. Daarom is het fijn en leerzaam om ook van anderen te horen hoe ze het aanpakken.’ Begeleiders zijn zo bovendien minder tijd kwijt aan het geven van algemene informatie over scripties en kunnen zich meer focussen op de inhoud van het onderzoek van een student.

Online leren

Om de groepsgewijze begeleiding van scripties verder te optimaliseren, ontvingen Nawijn, Mouthaan en Giezen een Grassroots subsidie om een e-learningmodule te ontwikkelen. ‘De behoeften van studenten verschillen erg bij de masterscriptie,’ vertelt Nawijn, ‘de een wil bijvoorbeeld uitgebreide uitleg over het kiezen van een analysemethode, terwijl de ander dat nog goed weet van de bachelorscriptie.’ Daarom ontstond het idee om met een e-learning dit soort informatie individueel beschikbaar te maken. Studenten kunnen dan zelf bepalen of ze behoefte hebben aan meer informatie over een specifiek scriptie-onderdeel. Bovendien verlopen de scriptietrajecten niet voor iedereen synchroon: de één is nog bezig met dataverzameling en de ander is al aan de analyse toe. ‘We hopen dat we met de e-learning de algemene begeleiding beter kunnen afstemmen op de individuele voortgang. Studenten die er klaar voor zijn gaan alvast aan de slag, en wie er nog niet aan toe is, kan het later oppakken. Daardoor kunnen we in de bijeenkomsten meer tijd besteden aan gezamenlijke feedback en oefeningen.’

De volgende stap

Het doel is dat de studenten die in oktober met hun scriptie starten, gebruik kunnen maken van de e-learning. Daarom zijn de docenten samen met studenten momenteel druk bezig met het evalueren van GroupWise Thesis Supervision en het ontwikkelen van de digitale cursus. Welke onderdelen vinden studenten waardevol? Wat moet er in de e-learning gestopt worden? En hoe motiveer je studenten om daadwerkelijk gebruik te maken van de tool?

Nawijn hoopt dat de e-learning een middel zal zijn waardoor docenten niet alleen minder tijd kwijt zijn aan algemene vragen, maar waardoor studenten het scriptieproces ook soepeler doorlopen en meer grip en zelfredzaamheid ervaren. Zo wordt het begeleiden van scripties in de toekomst wellicht een nog leuker onderdeel van Nawijns baan.

Jouw onderwijsheid delen?

Ben je docent bij het Instituut Psychologie en wil je graag vertellen over hoe jij lesgeeft? Of wil je een inspirerende collega nomineren voor de volgende rubriek? Mail dan naar news.psy@fsw.leidenuniv.nl met onderwerp ‘Onderwijsheid’

Stuur bericht
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.