Universiteit Leiden

nl en

Wachtwoord

Bent u uw wachtwoord vergeten? Wilt u uw wachtwoord wijzigen of is uw wachtwoord verlopen? U kunt in de meeste gevallen zelf uw wachtwoord resetten via Account Services. Kunt u hier geen gebruik van maken? Dan kunt u terecht bij een ISSC-helpdesk.

Vergeten

U kunt via Account Services zelf uw wachtwoord resetten als u het bent vergeten. Dit kan echter alleen als u uw account op de juiste manier hebt ingericht:

  • u heeft een niet-universitair e-mailadres of mobiel telefoonnummer geregistreerd
  • u heeft de antwoorden op de beveiligingsvragen ingesteld
  • u weet de antwoorden op de beveiligingsvragen

U kunt nu zonder tussenkomst van een helpdesk uw wachtwoord resetten.

Nieuw wachtwoord via de helpdesk

Kunt u geen gebruikmaken van Account Services? Dan kunt u via dit formulier een nieuw wachtwoord aanvragen of u kunt contact opnemen met een ISSC-helpdesk. U ontvangt een tijdelijk nieuw wachtwoord per post, per sms of - na identificatie - persoonlijk aan de balie. Dit wachtwoord moet direct gewijzigd worden. Zelf uw wachtwoord resetten via Account Services gaat altijd sneller en kan op elk moment van de dag.

Wijzigen

U bent verplicht om iedere 182 dagen uw wachtwoord te wijzigen. Ook als u een tijdelijk wachtwoord heeft gekregen moet u dit direct wijzigen. Om problemen met inloggen te voorkomen moet u bij het wijzigen van een bestaand wachtwoord op een aantal zaken letten:

  • Sluit alle toepassingen waar u bent ingelogd.
  • Sluit ook alle toepassingen die via de remote werkplek (Citrix) zijn gestart.
  • Zet uw smartphone, laptop en tablet uit of in de vliegtuigstand.
  • Wijzig uw wachtwoord via Account Services. 

U kunt uw nieuwe wachtwoord direct invoeren op uw werkplek. Wacht een half uur voor u uw nieuwe wachtwoord invoert op een van uw mobiele apparaten.

Verlopen

U wachtwoord verloopt na 182 dagen. U ontvangt een aantal e-mails om u eraan te herinneren uw wachtwoord te wijzigen. Als u dat niet doet, verloopt uw wachtwoord. Met een verlopen wachtwoord kunt u niet meer inloggen. U moet nu dezelfde werkwijze volgen als wanneer u uw wachtwoord vergeten bent.

Niet ontvangen

Heeft u via een helpdesk een tijdelijk nieuw wachtwoord aangevraagd per post of sms en deze niet ontvangen? Een brief met uw accountgegevens wordt uitsluitend verzonden naar het bij de personeeladministratie geregistreerde adres. Verzending naar een ander adres is niet toegestaan.

Een sms-bericht met uw accountgegevens wordt uitsluitend verzonden naar het in Account Services geregistreerde mobiele nummer. Verzending naar een ander mobiel nummer is niet toegestaan. Controleer of u het juiste nummer hebt opgegeven.

Wachtwoordeisen

Om de veiligheid te vergroten, moet u wachtwoord aan een aantal eisen voldoen:

  • Minimaal 8 tekens
  • Maximaal 13 tekens
  • Tenminste 1 cijfer
  • Tenminste 1 kleine letter
  • Tenminste 1 hoofdletter
  • Geen diakrieten (zoals à en é)
  • Geen spaties
  • Geen unicode karakters (zoals , . ; ' " &)
  • Geen voornaam of achternaam in het wachtwoord
  • Geen drie opeenvolgende karakters uit de gebruikersnaam, voornaam of achternaam

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie