Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Centre for Linguistics

BAS InSite

In januari 2026 gaat Universiteit Leiden over op een nieuw Basis Administratie Systeem: BAS InSite. Dit systeem vervangt SAP Self Service en het Serviceplein.

Alles regelen via één systeem

De universiteit wil haar bedrijfsprocessen en systemen verbeteren, slimmer en eenvoudiger maken, zodat ze beter passen bij de moderne manier van werken en samenwerken binnen de universiteit. Elke medewerker regelt vanaf 2026 personele en financiële administratieve zaken en inkoop vanuit één centrale, gebruiksvriendelijke omgeving, bereikbaar via computer, tablet of smartphone: Basis Administratie Systeem - BAS InSite. Dit systeem vervangt SAP Self Service en onderdelen van het Serviceplein.

Meer informatie over BAS InSite

Meer informatie vind je op de speciaal ingerichte pagina over BAS InSite. Hier vind vind je ook de checklist met administratieve zaken die op tijd afgerond en goedgekeurd in het systeem moeten staan voor de overgang naar BAS InSite.

Meer over BAS InSite

Help ABC


Gaat je vraag over …

A systeem, account of techniek?          Bel ISSC (via MS Teams Gesprekken) 071527 8888 of e-mail helpdesk@issc.leidenuniv.nl
B personele of financiële gegevens in je dossier? Bel ASSC-PSSC (via MS Teams Gesprekken) 071 527 5555 of e-mail ASSC - PSSC team servicepunt
C de werking van BAS InSite? 1

Raadpleeg deze wegwijzer.
Er is op dit moment al een  portaal voor leidinggevenden, met o.a. de webinars.

    2

Helpt bovenstaande niet, benader dan een voorbereider of adviseur, met eventueel het LAT* basinsite@hum.leidenuniv.nl in cc.
Diegene zal je antwoorden, mogelijk na ruggenspraak met de centrale BAS InSite-organisatie, het ASSC, en/of het facultaire implementatieteam (LAT *).


Hierbij de contactpersonen per eenheid:

  Voorbereider / adviseur E-mail
ACPA                                                    Roosmarijn Hompe                 Acpa@hum.leidenuniv.nl 
ATC

Shaogang Cheng, Gea Hakker

 
Geschiedenis Inge Ligtvoet, Karen van Asten, Pam Groot                institute.history@hum.leidenuniv.nl
Int. Studies Stans Willemsen, Jochem van den Boogert BAS_internationalstudies@hum.leidenuniv.nl
LIAS Mariëtte Haasbroek Lias@hum.leidenuniv.nl 
LUCL Jurgen Lingen, Emilia Saillen Lucl@hum.leidenuniv.nl 
LUCAS Marieke Westmaas, Amina Öztürk, Nina Schat Lucas@hum.leidenuniv.nl 
OSZ Petra ’t  Hart, Tanya Hahn OSZ@hum.leidenuniv.nl
Faculteitsbureau (niet-OSZ) Marjon Smeets, Roxana Rossel Helwegen, Jonique van Hooff Secretariaat@hum.leidenuniv.nl 
Wijsbegeerte Karineke Sombroek                                            

* LAT - Lokaal Afas Team

Voorzitter: Annemiek Hogendorp

Adviseurs:

  Adviseur E-mail
FEZ Pascal van Gastel, Rogier Strijk (Vidatum)

basinsite@hum.leidenuniv.nl 
 
HR Jeanine Rosheuvel, Ingrid Janssen
Communicatie Joost van der Sluijs

Checklist FGW – BAS InSite

Per 1 januari 2026 is de Universiteit Leiden over op een nieuw Basis Administratie Systeem, BAS InSite (AFAS). Dit is het nieuwe systeem voor personele en financiële administratieve zaken en inkoop en is te raadplegen vanuit één centrale omgeving via de computer, tablet of smartphone (AFAS Online of Pocket App).

Elke wijziging brengt natuurlijk veranderingen met zich mee. Om het voor jou, als leidinggevende of voorbereider, zo makkelijk mogelijk te maken is deze checklist ontwikkeld. In deze checklist zijn per onderdeel de belangrijkste wijzigingen en aandachtpunten op een rij gezet. Dit zal ervoor zorgen dat je de administratie correct kunt invoeren in BAS InSite. Let op: afstemming met de HR-adviseur en FEZ-adviseur vooraf is belangrijk omdat zij niet meer in de workflow zitten bij mutaties en zij daarmee geen controle meer uitoefenen op de invoer van gegevens (de P- en F-check is komen te vervallen).

Kies een checklist

Instroom

Voor elke medewerker, zowel intern als extern, dient een registratie te worden gedaan in BAS InSite. Heb je de volgende punten gecheckt?

  • De aanvraag voor het openstellen van een positie, wel of niet via het werving- en selectiesysteem (SuccesFactors), is vooraf afgestemd met de mandaathouder (instituutsmanager of portefeuillehouder bedrijfsvoering) conform de mandaatregeling FGW.
    Let op: een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd en inschaling in salarisschaal 13 of hoger is voorbehouden aan het Faculteitsbestuur.
  • Is de HR-adviseur geraadpleegd en zijn onderstaande punten bekend?
    • Past de aanvraag binnen de vastgestelde formatie van de afdeling/het instituut?
    • Is de aanvraag conform het universitair en facultair personeelsbeleid? (Loopbaanbeleid WP, Beloningsbeleid, Benoemingsprocedure UHD, benoemingsprocedure Hoogleraar, Richtlijn Inhuur Tijdelijk Personeel Niet in Loondienst, Richtlijn Inkoop)
    • Is de aanvraag conform de richtlijn Global Mobility bij medewerkers met een niet-Nederlandse nationaliteit?
    • Zijn de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden bekend? Dit betreft:
      • De rechtsgrond (soort dienstverband).
      • Het CAO-artikel conform het stroomschema
      • Toepassing ketenbepaling (maximale duur/aantal verlengingen tijdelijke arbeidsovereenkomst en is de medewerker korter dan 6 maanden voor de indiensttreding al in dienst geweest, ook JobMotion)Salarisschaal, trede, periodiekmaand en eventuele toelagen.

      • UFO-profiel en functiebenaming.

      • Contracturen en flexibele werkduur.

      • Aanvullende voorwaarden zijn afgestemd en worden waar nodig opgenomen in een addendum.

    • Aanvullende benodigde documentatie is opgesteld (bijvoorbeeld het benoemingsformulier hoogleraar, een stageovereenkomst en de overeenkomst inhuur (niet-)ZZP).

  • Is de FEZ-adviseur geraadpleegd en zijn onderstaande punten bekend?

    • Formatieplaats / functie

    • Soort dienstverband (tijdelijk, vast, inhuur)

    • Duur dienstverband

    • Salarisschaal, trede en eventuele toelagen

    • AFAS-kostenplaats

    • Is afgestemd of de instroom-aanvraag binnen de (meerjarige) begroting past?

  • Is de Projectcontroller geraadpleegd en zijn onderstaande punten bekend (indien de instroom-aanvraag gerelateerd is aan een 2e/3e geldstroomproject)?

    • Projectnummer Vidatum/AFAS

    • Is er sprake van tijdschrijven?

    • Past de aanvraag binnen de subsidievoorwaarden van het project en is het budget afgestemd?

Doorstroom

Voor elke medewerker, zowel intern als extern, dient een mutatie worden gedaan in BAS InSite als er iets wijzigt. Heb je de volgende punten gecheckt?

  • De aanvraag is vooraf afgestemd met de mandaathouder (instituutsmanager of portefeuillehouder bedrijfsvoering) conform de mandaatregeling FGW.
    Let op: een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd en inschaling in salarisschaal 13 of hoger is voorbehouden aan het Faculteitsbestuur.
  • Is de HR-adviseur geraadpleegd en zijn onderstaande punten bekend?
    • Past de aanvraag binnen de vastgestelde formatie van de afdeling/het instituut?

    • Is de aanvraag conform het universitair en facultair personeelsbeleid? (Loopbaanbeleid WP, Beloningsbeleid, Benoemingsprocedure UHD, benoemingsprocedure Hoogleraar, Richtlijn Inhuur Tijdelijk Personeel Niet in Loondienst, Richtlijn Inkoop)

    • Is de aanvraag conform de richtlijn Global Mobility bij medewerkers met een niet-Nederlandse nationaliteit?

    • Zijn de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden bekend? Dit betreft

      • De rechtsgrond (soort dienstverband).

      • Het CAO-artikel conform het stroomschema.

      • Ketenbepaling correct toegepast (maximale duur/aantal verlengingen tijdelijke arbeidsovereenkomst en is de medewerker korter dan 6 maanden voor de indiensttreding al in dienst geweest, ook JobMotion).

      • Salarisschaal, trede, periodiekmaand en eventuele toelagen.

      • UFO-profiel en functiebenaming.

      • Contracturen en flexibele werkduur.

      • Aanvullende voorwaarden zijn afgestemd en worden waar nodig opgenomen in een addendum.

    • Aanvullende benodigde documentatie is opgesteld (bijvoorbeeld het benoemingsformulier hoogleraar, een stageovereenkomst en de overeenkomst inhuur (niet-)ZZP).

  • Is de FEZ-adviseur geraadpleegd over deze doorstroommutatie en zijn onderstaande punten bekend?

    • Soort wijziging (uren-, functie-, inschalings- of kostenplaatswijziging)

    • AFAS-kostenplaats

    • Is afgestemd of de doorstroommutatie binnen de (meerjarige) begroting past?

  • Is de Projectcontroller geraadpleegd en zijn onderstaande punten bekend (indien de doorstroommutatie gerelateerd is aan een 2e/3e geldstroomproject)?

    • Projectnummer Vidatum/AFAS

    • Past de mutatie binnen de subsidievoorwaarden van het project en is het budget afgestemd?

  • Is de ingangsdatum van de doorstroommutatie over meer dan 6 maanden en betreft het een kostenplaats- en/of urenwijziging? Registreer de mutatie dan eerst in de tegel 'toekomstmutatie HR' in BAS InSite. Ligt de ingangsdatum vervolgens binnen de 6 maanden, dan dient deze ingevoerd te worden in de reguliere BAS InSite-omgeving (en verwijderd te worden uit de tegel 'toekomstmutatie HR'). 

    NB. Zodra de mutatie wordt omgezet naar de reguliere BAS InSite-omgeving hoeft de checklist niet meer opnieuw te worden doorlopen, tenzij de mutatie tussentijds gewijzigd is.

    .

Uitstroom
  • De medewerker van wie het dienstverband afloopt/die uitdienst gaat (ook externe medewerker) of het einde van een nevendienstverband is actief uitdienst gemeld in BAS InSite.

  • Is de HR-adviseur geraadpleegd en zijn onderstaande punten bekend?

    • De benodigde acties zijn bekend bij een einde arbeidsovereenkomst, anders dan een tijdelijk dienstverband.

    • De eventuele financiële gevolgen van de uitdiensttreding zijn in kaart gebracht (BWNU, WW en transitievergoeding)

  • Zijn de FEZ-adviseur en/of projectcontroller geïnformeerd over de uitstroommutatie (met uitzondering van afloop tijdelijk dienstverband of pensionering)?

  • Is de ingangsdatum van de uitstroommutatie over meer dan 6 maanden, registreer de mutatie dan eerst in de tegel 'toekomstmutatie HR' in BAS InSite. Ligt de ingangsdatum vervolgens binnen de 6 maanden, dan dient deze ingevoerd te worden in de reguliere BAS InSite-omgeving (en verwijderd te worden uit de tegel 'toekomstmutatie HR'). 

    NB. Zodra de mutatie wordt omgezet naar de reguliere BAS InSite-omgeving hoeft de checklist niet meer opnieuw te worden doorlopen, tenzij de mutatie tussentijds gewijzigd is.

    .

Verzuim
  • Is een medewerker ziek? De medewerker registreert in de eerste instantie zelf de ziekmelding en betermelding. De voorbereider of leidinggevende kan een collega ziek- of betermelden.
    Let op: zodra een medewerker langdurig ziek is (langer dan vier weken). Dan gaat dit over naar het leidinggevendeportal. De leidinggevende/voorbereider:
  • De leidinggevende/casemanager registreert verzuimverloop/percentages.

  • De leidinggevende/casemanager ontvangt alle signalen m.b.t. de Wet Verbetering Poortwachter in BAS InSite en onderneemt actie (in samenspraak met de HR-adviseur).

  • Is de casemanager iemand anders dan de leidinggevende? Laat de juiste casemanager registeren door je HR-adviseur.

Verlof
  • De medewerker heeft aanvragen voor vakantieverlof vooraf afgestemd met de leidinggevende en registreert deze zelf in BAS InSite.
    Let op: afstemming vooraf is belangrijk daar de leidinggevende niet meer in de goedkeuringsflow zit bij verlofaanvragen.

  • Aanvragen van verlof anders dan vakantieverlof worden ingediend conform de universitaire verlofregelingen. Bij twijfel wordt er afgestemd met de HR-adviseur.

Personeelsdossiers
  • Is het personeelsdossier van jouw medewerkers op orde? Elke medewerker heeft toegang tot het eigen personeelsdossier.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.