Duurzame huisvesting

Duurzame huisvesting is een van de belangrijkste peilers uit het milieubeleidsplan van de universiteit. Duurzaam bouwen vergt een een extra investering in tijd en geld. Dit wordt echter terugverdiend in een lagere energielast, een langere gebruiksduur van het gebouw, minder onderhoud, betere prestaties van de mensen die in het gebouw werken en minder bouwafval tijdens verbouwingen of sloop.

Duurzaamheidskenmerk BREEAM-NL

Een van de belangrijkste integrale duurzaamheidskenmerken van Nederland is BREEAM-NL. De Universiteit Leiden is één van de eerste opdrachtgevers in Nederland die het keurmerk BREEAM-NL Nieuwbouw en Renovatie gebruikt bij een grootschalig nieuwbouwproject. De nieuwe Science Campus wordt momenteel gebouwd met BREEAM-certificaat 'very good'.

De universiteit wil het keurmerk in de toekomst niet alleen inzetten voor nieuwbouw, maar ook bij het verduurzamen van bestaande bouw.