Lezing

Malaria had een grotere impact dan de pest in de Nederlandse Middeleeuwen

dinsdag 18 april 2023
Online

Leiden is de stad van archeologie bij uitstek. De allereerste hoogleraar in de archeologie, Caspar Reuvens, was Leids! En ook nu, 200 jaar later, huisvest Leiden zowel de internationaal toonaangevende Faculteit der Archeologie als het beroemde Rijksmuseum van Oudheden.

Naar aanleiding van het succes van de Leidse Stellingen-lezingreeks van 2022 bundelen de twee erfgoedcentra opnieuw de krachten. Twee keer per maand is er een online lezing van één van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.

Lezing 18 april: dr. Rachel Schats

Stelling: Malaria had een grotere impact dan de pest in de Nederlandse Middeleeuwen

Wie denkt aan ziektes in de middeleeuwen, denkt al snel aan de Zwarte Dood. En dat is niet zo gek, in de late middeleeuwen stierf een derde van de wereldbevolking aan deze ziekte. Echter, naast deze dramatische epidemie, werden de middeleeuwen zeer waarschijnlijk ook geteisterd door meer endemische plagen zoals malaria. Het chronische karakter en de hoge sterftecijfers bij jonge kinderen maken het aannemelijk dat malaria een enorme impact gehad moet hebben op de middeleeuwse bevolking, zoals blijkt uit bronnen uit Engeland. Helaas is er over deze ziekte in Nederland een stuk minder bekend en wordt het zelden meegenomen in discussies over middeleeuwse gezondheid en ziekte. In deze lezing wil ik graag kort ingaan op de pest in Nederland, maar voornamelijk het voorkomen van malaria in de middeleeuwen bespreken om zo te kunnen inschatten of de impact van deze chronische ziekte inderdaad groter was dan die van de Zwarte Dood.

Aanmelden kan via de website van het Rijksmuseum van Oudheden.

Meld je aan!