Niet alles in een museum hoeft echt te zijn

dinsdag 2 mei 2023
Online

Leiden is de stad van archeologie bij uitstek. De allereerste hoogleraar in de archeologie, Caspar Reuvens, was Leids! En ook nu, 200 jaar later, huisvest Leiden zowel de internationaal toonaangevende Faculteit der Archeologie als het beroemde Rijksmuseum van Oudheden.

Naar aanleiding van het succes van de Leidse Stellingen-lezingreeks van 2022 bundelen de twee erfgoedcentra opnieuw de krachten. Twee keer per maand is er een online lezing van één van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.

Lezing 2 mei: dr. Martin Berger

Stelling: Niet alles in een museum hoeft echt te zijn

De meeste mensen gaan naar musea om authentieke objecten te zien; echte dingen die écht oud, écht mooi of écht bijzonder zijn (of allemaal tegelijk, natuurlijk). Het zijn deze originele collecties die musea uniek maken en de moeite waard om te bezoeken. Maar moet alles in een museum ‘echt’ zijn om het bezoek speciaal te maken? Er worden al eeuwen replica’s gemaakt en tentoongesteld van klassieke Griekse en Romeinse kunstwerken, en met de komst van het internet en Virtual Reality is de scheidslijn tussen ‘echt’ en ‘nep’ in sommige gevallen helemaal niet meer te trekken.

In deze lezing gaan we dieper in op het concept authenticiteit. Wanneer is iets echt? Is dat zwart-wit of kunnen museumobjecten tegelijkertijd nep en echt zijn? Hoe zien andere culturen (in heden en verleden) het verschil tussen wat echt en nep was? En hoe verandert onze eigen kijk onder invloed van de verdergaande digitalisering?

Aanmelden kan via de website van het Rijksmuseum van Oudheden.

Meld je aan!