Festival | Publieksevenement

Lorentz-zaal, KOG
Steenschuur 25
Leiden
Hanneke Hulst organiseert op maandagavond 12 juni 2023 een publieksevenement rondom het thema van haar oratie: verschillende perspectieven in de neurowetenschap. Dit doet zij in samenwerking met De Jonge Akademie, stichting Brein in Beeld en de Universiteit Leiden.

Wat als ons brein een dagboek zou bijhouden?

Bij veel alledaagse dingen wordt je brein maximaal uitgedaagd of is de activiteit erg belangrijk voor een goed functioneren van de hersenen. Denk bijvoorbeeld aan navigeren, slapen of eten. Prof. Ineke van der Ham, Dr. Rolf Fronczek en prof. Iris Sommer vertellen in korte flitspresentaties wat er in onze hersenen gebeurt als we die activiteiten uitvoeren. En soms gaat het goed mis... Door bijvoorbeeld een val van je fiets. Hoe ziet het leven van het brein eruit na het oplopen van hersenletsel?

Perspectieven

Hanneke Hulst is de moderator van de avond. Zij zal de lezingenreeks afsluiten met een pleidooi over waarom het belangrijk is om vanuit meerdere perspectieven naar de hersenen te kijken. En hoe dit ons kan helpen zowel gezonde als zieke hersenen beter te begrijpen.

Quiz en hersenmarkt

Deelnemers kunnen daarnaast meedoen aan een brein-pubquiz en zich in de pauzes verder verwonderen over ons brein op de hersenmarkt. Hier staan hersenmodellen en demonstreren onderzoekers hoe zij onze hersenenactiviteit meten.