Lezing

Experimenteel onderzoek over de normatieve kracht van de wet: Het probleem van 'weerstand tegen behandeling'

dinsdag 4 juli 2023
Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP Den Haag
Zaal

Registreren

Wil je deelnemen aan dit evenement? Registreer je dan nu.

Over het evenement

Een belangrijke vraag in de rechtstheorie en het juridisch beleid is onder welke voorwaarden mensen bereid zijn hun beleidsvoorkeuren opzij te zetten om juridische waarden van hogere orde hoog te houden? Met andere woorden, wanneer heeft constitutioneel of internationaal recht 'normatieve kracht'?

Dit is een Engelstalig evenement, meer informatie kun je vinden op de Engelse pagina.

Professor Kevin Cope

Over de spreker

Professor Kevin Cope is een rechtsgeleerde en politicoloog wiens onderzoek juridische en politieke besluitvorming onderzoekt met behulp van empirische, vergelijkende en formeel-theoretische methoden. Inhoudelijk is hij het meest geïnteresseerd in immigratie, internationale politieke economie, mensen- en burgerrechten en gerechtelijke ideologie. Cope is voormalig co-voorzitter van de Society for Empirical Legal Studies en co-redacteur van het inaugurele Oxford University Handbook on Comparative Immigration Law.

Cope's werk is gepubliceerd in tijdschriften als Journal of Legal Studies, Journal of Theoretical Politics, Political Science Research and Methods, Journal of Empirical Legal Studies, Michigan Law Review, American Journal of Comparative Law en American Journal of International Law. Hij publiceert ook veel in de populaire pers.

Cope werd doctor in de rechten aan de Northwestern University School of Law, behaalde zijn Ph.D. in politieke wetenschappen aan de Universiteit van Michigan, zijn LL.M. aan het Georgetown University Law Center en zijn B.A. aan de Ohio State University.

Over de seminars

Het Diplomacy and Global Affairs (DGA) Research Seminar is een serie die wordt gelanceerd door de onderzoeksgroep Diplomacy and Global Affairs van het Institute of Security and Global Affairs. De seminars van internationaal erkende gastonderzoekers en faculteitsleden behandelen actuele onderzoeksonderwerpen in diplomatie, internationale betrekkingen, mondiale aangelegenheden en politieke economie in brede zin en richten zich op een breed publiek door hun interdisciplinaire focus.

Als je vragen hebt, neem dan contact op met Arash Pourebrahimi.

Registreren