Congres/symposium | Kenniscafé

Hoger Onderwijs Kenniscafé: ‘Wat is kwaliteit van onderwijs en hoe evalueer je dat eigenlijk?’

vrijdag 12 april 2024
Bezoekadres
Faculty Club

Zaal
Restaurant

Kwaliteitsvol onderwijs

Tijdens dit eerste kenniscafé delen we inzichten uit onderzoek over wat ‘goed onderwijs’ is en hoe je dit kan gebruiken in je onderwijs en vast kan leggen. We gaan in gesprek over wat onderzoek ons kan leren over ons eigen onderwijs. In deze periodieke laagdrempelige hoger onderwijs kenniscafés staat iedere keer een ander onderwijsthema centraal.

Voor wie?

Iedereen die werkt of studeert aan de Universiteit Leiden en interesse heeft in onderzoek naar hoger onderwijs. Ben je benieuwd wat onderwijsonderzoek kan betekenen voor jouw eigen (onderwijs)praktijk dan ben je van harte welkom, welke functie of rol je ook hebt.

Wat kun je verwachten?

In de roman Zen and the Art of Motorcycle Maintenance zegt de Amerikaanse filosoof en schrijver Robert Pirsig het volgende over kwaliteit:

'Quality - You know what it is, yet you don't know what it is. But that's self-contradictory. But some things are better than others, that is, they have more quality. But when you try to say what the quality is, apart from the things that have it, it all goes poof!'

Voor het onderwijs lijkt dit niet anders. Het definiëren van kwaliteit is absoluut geen sinecure en het meten ervan zorgt met regelmaat zelfs voor enige controverse. Dr. Mario de Jonge (onderwijswetenschapper bij het ICLON), daalde af naar de krochten van de literatuur en zal ter inleiding zijn bevindingen delen. Wat is kwaliteit van onderwijs? Hoe wordt dit geëvalueerd? En welke rol spelen chocoladekoekjes en spookdocenten in dit proces?

Hierover gaan we met elkaar in groepjes in gesprek. We verkennen wat dit voor onze eigen onderwijspraktijk en beleidspraktijk betekent. En hoe je dit kunt relateren aan je eigen ervaringen in de praktijk van de Universiteit Leiden.

Deelnemen

Kom naar het eerste Hoger Onderwijs Kenniscafé om op basis van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek van gedachten te wisselen met collega-docenten, studenten, onderwijsondersteuners en beleidsmakers.

Aan deelname aan het kenniscafé zijn geen kosten verbonden. We vragen van de deelnemers wel een actieve inbreng in de discussies, zodat we alle aanwezige expertise optimaal kunnen benutten.

Meld je aan voor dinsdag 9 april. Er is plaats voor maximaal 50 personen.

Aanmeldformuiier

De Hoger Onderwijs Kenniscafés samengevat

• Interactie: Deel jouw ervaringen, lever input en raak geïnspireerd. We gaan plenair en in groepen met elkaar in gesprek.
  • Input van experts: Onderzoekers van de Universiteit Leiden die zich bezig houden met onderzoek naar hoger onderwijs delen wetenschappelijke inzichten over een actueel en aansprekend thema.
  • Nieuwe onderwerpen: Mogelijk om een onderwerp aan te dragen voor een volgend Hoger Onderwijs Kenniscafé.
  • Borrel: Neem de tijd om met elkaar na te praten.